Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tufft första år för Uncle Unicorn

Publicerad: 21 Augusti 2018, 13:09

Melina Aristiadou, vd Uncle Unicorn.

Foto: Pressbild

Vid halvårsskiftet av 2017 gjorde CP+B en ägarförändring och blev Uncle Unicorn. Första årets bokslut vittnar om ett tufft år där man tappade sin största kund Sony Mobile.


Ämnen i artikeln:

BokslutUncle UnicornMelina Aristiadou

Förra året sålde CP+B:s ägare MDC Partners CP+B Scandinavia till ledningen som bestod av vd:n Melina Aristiadou och den kreativa chefen Markus Lindsjö. I samma veva bytte byrån namn till Uncle Unicorn och blev en affiliate-byrå till CP+B.

– Vi såg en fantastiskt möjlighet att utvecklas med det team och de kunder som redan finns på byrån. Att vara en lokal byrå ger den snabbrörlighet som marknaden efterfrågar och vi kan samtidigt dra fördelar av att vara en affiliate-byrå till CP+B-nätverket. Vi får det bästa av två världar helt enkelt, har Melina Aristiadou tidigare sagt till Resumé.

Nu visar dock Uncle Unicorns bokslut att omsättningen sjunkit med mer än det dubbla, från 2016 års 76 miljoner kronor till cirka 31 miljoner kronor 2017. Rörelseresultatet landar på minus nio miljoner kronor 2017 och året innan låg resultatet kring nollstrecket.

Vinstmarginalen för 2017 skrivs till -34,41 procent och är ett rejält tapp från föregående år då man låg på 0,23 procent.

Befinner ni er i en kris?
– Absolut inte, det negativa rörelseresultatet förra året är en konsekvens av att några större samarbeten avslutades och en för stor kostnadskostym. Det finns som oftast en fördröjning av att anpassa kostnadskostymen vid större kundtapp, säger Melina Aristiadou, vd Uncle Unicorn, till Resumé.

Uncle Unicorn fick en tuff start på 2017 (då de hette CP+B Scandinavia reds. anm), när man tappade sin största kund Sony Mobile och Stena Linea, samtidigt som deras befintliga kunder drog ner sina reklaminvesteringar. Vid halvårsskiftet genomgick man ägarförändringen och bytte namn till Uncle Unicorn.

– Vi fick en betydligt positivare utveckling under andra halvan av året med förnyat förtroende av Frölunda Hockey, vi gjorde en rad projekt för nya kunder så som Mötesplatsen och vi vann en upphandling för Tekniska Museet som vi kommer att se effekterna av under 2018.

Har det inneburit nedskärningar i form av personal?
– Vi befinner oss i en förändringsfas där vi går från en internationell byrå till en snabbrörlig independentbyrå att det sker förändringar ibland personalen är ganska naturligt.

2017 hade bolaget 31 anställda, vilket är ett tapp med 21 anställda sedan 2016 (52).

LÄS MER: Melina Aristiadou om köpet av CP+B Scandinavia

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.