Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tunga medienamn siktar på skidmiljoner i vinter

Publicerad: 23 januari 2013, 14:20

Lars Rundblom och Victoria Svanberg

Foto: Pressbild GP och Örjan Söderlund

Den 1 april lämnar Stampens marknadsdirektör Lars Rundblom sitt uppdrag för att satsa helhjärtat på skidkoncernen Branäsgruppen. Sedan tre år tillbaka är Victoria Svanberg delägare i bolaget som har som målsättning att dubbla omsättningen från 200 till 400 miljoner inom tio år. – Det är en rimlig målsättning, säger Lars Rundblom till Resumé.


År 1999 förvärvade Lars Rundblom och hans bror Mikael Branäsgruppen som då var ett konkursprojekt i HSB:s regi. I dag omsätter koncernen 200 miljoner årligen och visar svarta siffror.

Totalt har man investerat omkring 1 miljard i verksamheten. 250 miljoner kommer från vinster i det egna bolaget medan 750 miljoner har hämtats in från externa exploatörer. Enligt Lars Rundblom har han inte tagit pengar från egen ficka.

– Branäs hade aldrig visat svarta siffror innan. Sedan vi gick in har vi gått med vinst varje år och återinvesterar i bolaget. Vi har inte plöjt ner något eget kapital.

Lars Rundblom har 18 års erfarenhet från Mediebranschen med vd och marknadsuppdrag jobb på VLT, Göteborgsposten och Stampen. Han har alltid haft ett skidintresse och hans far var tidigare präst i Branäs.

När chansen kom att styra upp skidanläggningen var det svårt att tacka nej. Under tiden för övertagandet var han vd på VLT medan hans bror precis hade startat upp sin egen verksamhet som affärsjurist. Av den anledningen tog man in två andra delägare.

I dag äger han själv 22 procent av bolaget, Mikael Rundblom som är vd står för 58 procent av ägandet och koncernchefen Anders Kjällström 13 procent. 2010 köpte Victoria Svanberg, tidningsmakare i fjärde generationen och en av huvudägarna i NWT-koncernen sju procent av bolaget.

– Jag känner Victoria från mediebranchen när jag var vd för VLT och hon jobbade på NWT. Hon kom in när en av delägarna hoppade av. Eftersom hon är Karlstadbo är hon väl bekant med Branäs var hon positiv att gå in som delägare i koncernen. Victoria är aktiv i egenskap av ägare och styrelseledamot, men hon jobbar inte operativt, säger Lars Rundblom

Hur ser du på konkurrensen från Ski-star?
– Jag skulle inte säga att vi möter tung konkurrens från Ski-star. När marknaden växer i snitt 5-6 procent varje år hjälper vi varandra. De är marknadsledande och vi har byggt upp en  andraposition.

Vad har du för strategi för marknadsföringen?
– Jag har aldrig varit inne och jobbat med marknadsföringen. Marknadsföringen sköts av vår VD och marknadschef, och vi jobbar med reklambyrån Bulldozer. Eftersom en stor del av försäljningen sker på nätet har sociala medier blivit allt viktigare. Krasst jobbar vi digitalt för att driva försäljning och i traditionella medier för att sätta varumärket.

Ni har stora expansionsplaner och marknaden visar bra tillväxt nu. Hur bedömer du riskerna med er satsning?
– Visst finns det en risk, men marknaden har varit god mot oss och vi har växt mer än förväntat. När vi köpte Branäs hade vi 1600 bäddar i dag är vi uppe i 7000.

Ni har tuffa tillväxtmål. Varför är målet att dubbla omsättningen inom tio år realistisk?
– Sedan vi tog över Branäs har vi ökat omsättningen från 23 till 130-140 miljoner kronor per år. Ser man till hela koncernen så har vi växt från 23 miljoner till 200 miljoner, en nästan tiodubblad ökning. Tio år kanske till och med är lite lång tid, men vi vill växa i takt med marknaden. I den här branschen är vår målsättning försiktig, jämfört med till exempel mediebranchen. Det här är ingenting som vi har skjutit från höften. Vi har goda möjligheter och god infrastruktur och har byggt upp en masterplan med Sweco. Vi växer i snitt med 500-600 bäddar för varje år och har behållit tillväxttakten under en tioårsperiod. Det är en rimlig målsättning.

Vad kommer ditt uppdrag att bli från den 1 april?
– Jag kommer att jobba strategiskt, främst med tillväxtfrågor. Vi ska växa från 7000 till 15000 bäddar i Branäs. Vi ska växa till 2500 bäddar i Kungsberget och ska expandera i form av förvärv.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.