Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tungt slag för svenska medier

Publicerad: 12 oktober 2009, 08:04

Sverige deppar över den uteblivna VM-platsen i Sydafrika. För svenska medier är det ett hårt slag – ett lyckat VM hade kunnat ge mångmiljonbelopp i extra intäkter. På kvällstidningarna och TV4 suckar man djupt.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Neeej!!! Zlatan och Sverige tar sig inte till VM. Medierna deppar. Foto: Rickard Kilström.

För kvällstidningarna är stora mästerskap en jättechans att öka upplagan. Ett lysande exempel är USA-VM 1994 då Sveriges framgångar fick upplagorna att skjuta i höjden rejält.

Därför hördes extra tunga suckar på kvällstidningsredaktionerna efter slutsignalen på Parken i Köpenhamn i lördags kväll.

– Det är verkligen tråkigt. En VM-plats ger fler sålda tidningar, fler besökare på sajten och extra annonsintäkter – man kan görakampanjsajter och flera VM-bilagor. Det är de hårda värdena. De mjuka värdena är att det det är så roligt att göra journalistik kring ett VM med Sverige. Varje VM där Sverige är med blir ett SM i fotbollsjournalistik för medierna, så det här är tråkigt för alla redaktioner, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och fortsätter:

–  Vi har en sådan stark sportsatsning nu och gör fler sidor än Sportbladet och fotbolls-VM hade varit ett utmärkt tillfälle för oss att visa vår publik vad vi går för. Det hade också varit ett utmärkt tillfälle att maximalt utnyttja fördelarna av samarbetet mellan Expressen och TV4.

Ett VM utan Sverige kan inte höja upplagan mer än någon enstaka dag, enligt Thomas Mattsson.

Enligt uppgifter till Resume.se gör den uteblivna VM-platsen att Aftonbladet och Expressen tillsammans går miste om 40-50 miljoner kronor.

Mattsson säger att de siffrorna är gripna ur luften.

– Det går inte att säga hur mycket pengar det handlar om, vi har inte gjort några prognoser. Hade det drabbat den vanliga driftsverksamheten hade det varit allvarligt, men vi  har aldrig budgeterat för att Sverige ska ta sig till VM.

–  Ett VM är också förenat med väldigt stora kostnader i material och resor för våra medarbetare, säger Thomas Mattsson.

Resume.se har sökt Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Naturligtvis är Sveriges fiasko även ett mycket hårt slag för TV4, som sänder VM tillsammans med SVT. Enligt Dagens Media hade varje match för Sverige i VM genererat 12 miljoner kronor i mervärde för TV4.

Resume.se har sökt TV4:s sportchef Hans Pekkari.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.