Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tv-bolagens utmanare till nätjättarna växer

Publicerad: 14 November 2017, 15:21

Brittiska Channel 4 ansluter till alliansen där Europas största broadcasters kross-publicerar annonser på varandras VOD-tjänster i ett försök att bryta Facebook och Googles dominans. Det skriver The Guardian.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Med alliansen European Broadcaster Exchange (EBX) kommer annonsörer kunna bokas in pan-europeiskt i Storbritannien (Channel 4), Tyskland (ProSiebenSat1), Frankrike (TFI) och Mediasets kanaler i Spanien och Italien. VOD-tjänsten ska enligt  bolagens uppgifter nå sammanlagt 160 miljoner tittare i månaden.

Channel 4 har rapporterat en 20-procentig tillväxt för sin videotjänst per år och hade en tillväxt för de digitala intäkterna på 24 procent (102 miljoner pund) under förra året har omkring 60 miljoner tittare i månader och har med sitt inträde i samarbetet gått in med en andel på 25 procent i nätverket.

Men rädlsan hos det brittiska tv-huset är. likt andra europeiska mediebolag, att Googleägda Youtube och Facebooks online video-erbjudande kommer att ta en allt större del av kakan från tv-reklam. Det är det som är bakgrunden till alliansen och liksom andra traditionella aktörer trycker de hårt på det senaste årets debatt om nätjättarnas problem med att komma till rätta med det olämpliga innehållet på sina plattformar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.