Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"TV-mediet står sig starkt hos både tittare och annonsörer"

Publicerad: 26 januari 2017, 12:50

Foto: Thomas Nilsson

Trots den allt ökande konkurrensen står sig det traditionella tv-tittandet sig starkt, både hos tittarna och bland annonsörer. Det menar Oliver Robertson, head och research på brittiska Thinkbox.


Ämnen i artikeln:

Tv-branschen

Det brittiska företaget Thinkbox har under de senaste åren arbetat på att optimisera undeerlaget för tittarmätningar. Oliver Robertson, head och research på Thinkbox, menar att de traditionella mätningarna i många fall missar den nya typen av tittar-beteende. Det här inkluderar tittande på second-screens och delar av on-demandutbudet. Robertson menar att vi idag lever i en gyllene era för TV. Varför?

– För att utbudet ökat så mycket i kvalitet, det mesta finns tillgängligt on-demand och vi kan ta del av det på vilken device vi vill. Tittarna har också en stark tilltro till tv-mediet. Det här har även onlinebaserade företag som Facebook, Netflix och AirBnb insett. Onlinebaserade företag är de som ökar sina tv-annonsbudgetar i störst utsträckning, berättade Robertson.

Robertson menar att anledningen till att tv-annonsering fortfarande står sig så pass starkt är det emotionella band som många tittare har till sin TV. Tilltron till tv-reklamen är också mångdubbel i jämförelse med annan typ av annonsering. Thinkbox siffror visar även att reklamfilmer som framkallar känslor och driver fram ett buzz också lönar sig rent affärsmässigt. Kampanjer som lyckas med det här har hela 50 procent ökad trolighet att resultera i affärsmässiga vinster.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tv-branschen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.