Media
Tv-reklam – då går tittarna till mobilen
Publicerad: 22 maj 2013, 06:23
TV har blivit ett slags bakgrundsmedium.
Foto: Real.com.
Second screen-beteendet har rotat sig hos folket – det bekräftas nu av ännu en undersökning. Åtta av tio tv-tittare använder mobil, dator eller surfplatta samtidigt som de tittar på tv. Det visar undersökningsföretaget Inizios studie av hur svenska tv-tittare ändrat sina vanor med inträdet av mobiler och surfplattor.
MH
Magnus Helander
Second screen är benämningen för konsumentbeteendet att använda sig av flera medier och plattformar samtidigt. När det exempelvis blir reklamavbrott på tv, surfar folk in på iPaden eller i mobilen.
Resumé redogjorde tidigare i våras för undersökningar om second screen från BBC samt Epinion i samarbete med Specific Media. Samtliga dessa undersökningar visar att tv har blivit ett bakgrundsmedium och att tittarna väljer bort tv-reklamen för annat innehåll i laptopen, iPaden ellöer mobilen.
Den senaste undersökningen från Inizio presenteras i dag på ett seminarium i Stockholm. Bakom undersökningen står mediebyrån Maxus och Schibstedföretagen Aftonbladet och TV.NU.
Siffrorna – att 80 procent använder mobil, dator eller surfplatta samtidigt som de tittar på tv – är på samma nivå som tidigare undersökningar.
Några resultat ur undersökningen:
· 79 procent av alla svenskar använder ett annat skärmmedie samtidigt som de tittar på tv. I de yngre åldersgrupperna är det i praktiken alla.
· De som ser reklam i både tv och mobil förstår, gillar och handlar mer än dem som bara sett den i ett medieslag.
· Fler kvinnor än män kollar mobilen i reklampauserna.
· Mobila enheter leder i högre grad till köp eller annan önskad handling.
· Annonskostnaderna är lägre i mobilen, räknat som kostnad per kontakt.
· I två av tre granskade kampanjer var kontaktkostnaden i mobilen väsentligt lägre än för tv