Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Tv-reklam – då går tittarna till mobilen

Publicerad: 22 Maj 2013, 06:23

TV har blivit ett slags bakgrundsmedium.

Foto: Real.com.

Second screen-beteendet har rotat sig hos folket – det bekräftas nu av ännu en undersökning. Åtta av tio tv-tittare använder mobil, dator eller surfplatta samtidigt som de tittar på tv. Det visar undersökningsföretaget Inizios studie av hur svenska tv-tittare ändrat sina vanor med inträdet av mobiler och surfplattor.


Ämnen i artikeln:

MaxusAftonbladetSchibstedInizio

Second screen är benämningen för konsumentbeteendet att använda sig av flera medier och plattformar samtidigt. När det exempelvis blir reklamavbrott på tv, surfar folk in på iPaden eller i mobilen.

Resumé redogjorde tidigare i våras för undersökningar om second screen från BBC samt Epinion i samarbete med Specific Media. Samtliga dessa undersökningar visar att tv har blivit ett bakgrundsmedium och att tittarna väljer bort tv-reklamen för annat innehåll i laptopen, iPaden ellöer mobilen.

Den senaste undersökningen från Inizio presenteras i dag på ett seminarium i Stockholm. Bakom undersökningen står mediebyrån Maxus och Schibstedföretagen Aftonbladet och TV.NU.

Siffrorna – att 80 procent använder mobil, dator eller surfplatta samtidigt som de tittar på tv – är på samma nivå som tidigare undersökningar.

Några resultat ur undersökningen:

·         79 procent av alla svenskar använder ett annat skärmmedie samtidigt som de tittar på tv. I de yngre åldersgrupperna är det i praktiken alla.

·         De som ser reklam i både tv och mobil förstår, gillar och handlar mer än dem som bara sett den i ett medieslag.

·         Fler kvinnor än män kollar mobilen i reklampauserna.

·         Mobila enheter leder i högre grad till köp eller annan önskad handling.

·         Annonskostnaderna är lägre i mobilen, räknat som kostnad per kontakt.

·         I två av tre granskade kampanjer var kontaktkostnaden i mobilen väsentligt lägre än för tv

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.