Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV vinnare nästa år

Publicerad: 26 november 2009, 11:00

Är det över nu? Redan nästa år kan medieinvesteringarna vara tillbaka på rekordåret 2008 års nivåer. I alla fall om man ska tro Sveriges Annonsörers enkät bland sina medlemmar.


Margareta Kylberg.

Öka eller minska? Vilka medieslag ska vi satsa på?
Det är budgettider och de flesta stora annonsörer och marknadschefer börjar nu få en klarare bild av hur nästa års medieinvesteringar ska fördelas.

Sveriges Annonsörer, som organiserar Sveriges största och mest medieintensiva annonsörer, har frågat sin medlemspanel om planerarna inför nästa år.
Och för alla medier som under 2009 levt i skuggan av en lågkonjunktur är resultat rena vitaminpillret.
– Den är en mycket positivare prognos jämfört med den vi genomförde inför 2009, då mycket färre andelar ville öka.  Det här andas optimism. I siffror kanske vi till och med kommer tillbaka till 2008 års nivåer, bedömer Margareta Kylberg, Sveriges Annonsörers medieanalytiker.

Inför 2009 svarade många annonsörer att de tänkte minska eller bibehålla nivåerna.
De bantade budgetarna har slagit hårdast mot traditionella medier som dag- och kvällspress och tidskrifter. Vinnarna på lågkonjunkturen har istället varit medieslag som internet och direktreklam.

I stort sett kan man säga att annonsörerna levde upp till sina egna prognoser inför 2009.
Det gör också att man med tillförsikt kan se fram emot mot 2010. Nästan alla mediekategorier har en klart bättre prognos inför 2010 jämfört med 2009, ett undantag är till exempel lågkonjunktursvinnaren direktreklam som inte får samma höga värden som för ett år sedan.

Mest glädjande är kanske att panelen vill öka kraftigt i de traditionella medierna igen. Runt en femtedel har svarat att de vill öka i printmedier.  
Men ur samma perspektiv är tv en ännu större vinnare. 42 procent har uppgett att de vill öka i tv, jämfört med 14 procent inför 2009.
– Vi har under flera år sett hur pr, internet och mobil marknadsföring går starkt fram. Men nu finns åter en starkt ökad optimism för traditionella medier som dags- och kvällspress. TV sticker verkligen ut som klassens ljus, säger Margareta Kylberg.

Medieinvesteringar-2010(1).xls

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.