Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

TV11 sexkanalen

Publicerad: 14 Februari 2011, 11:27

På söndag är det premiär för Big Brother. TV11:s tablå fylls av sex, sex och åter sex. Så vill den TV4-ägda kanalen locka de yngre tittarna.


Ämnen i artikeln:

Johnnie Åkerström

Reklambild för kommande upplagan av Big Brother i TV11.

TV4:s nya kanal TV11 ska locka tittare med program som ”Sexfällan” och ”Sexdomstolen”. Senare i veckan drar kanalen igång med säsongspremiären av Big Brother som marknadsförts med affischer som tydligt anspelat på sex.

Mattias Hermansson, redaktör och utvecklare på Dagens Nyheter, uppmärksammade TV11:s ”sex-satsning” i sin mediekrönika i lördagens nummer av tidningen under ”Mina medieval i veckan”:

”Ur nya TV11:s tablå idag: ”Sex with mum and dad” (kl15), ”Sexfällan” (Kl17) och ”Sexdomstolen (kl00.50). Uppvärmning för premiären av ”Big brother” nästa söndag?”

En skämtsam blinkning från Mattias Hermanson, men det ligger viss sanning i att TV11 satsat på just sex i i sin profilering.

Johnnie Åkerström är tv-chef och mediestrateg på mediebyrån Bizkit. Han menar, med tanke på hur TV11:s tablå ser ut, att det är smart att välja ett namn på kanalen som inte liknar de andra TV4-kanalerna.

– TV11 är ett namn som drar bort uppmärksamheten från TV4 och man håller det utanför TV4:s övriga portfölj som är lite mer lugn och städad. Om man har en tablå med lite sexgrejer så där så är det ju bra om det inte påminner om TV4.

TV11 ersatte TV400 för att man ville locka de yngre tittarna och nå en målgrupp som annars kan vara svår att nå.

– Man ville göra det ungdomligare och ”renare”. TV400 hade mycket äldre tittare och just nu är det mycket äldre tittare på TV11 också men det kommer säkert förändras, säger Johnnie Åkerström.

Framför allt unga män är svåra att svåra att nå och lyckas man locka dem tror Johnnie Åkerström att det lyfta för TV11 även om trycket från annonsörerna än så länge varit ganska svalt.

– Det är inte jättemycket tryck på att få sponsra Big Brother just nu till exempel.

TV11 har en distribution på ca 70% vilket ger den ett betydligt lyft jämfört mot TV400 och man har redan lyckats få en lite yngre profil än vad TV400 hade.

Christian Ström


Ämnen i artikeln:

Johnnie Åkerström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.