Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”TV3 är alldeles för otydligt”

Publicerad: 10 juni 2009, 10:43

TV3 är motorn i MTG:s kanalutbud men har inte den tydliga utformning och position som Manfred Aronsson, Sverigechef på MTG, vill att den ska ha. Nu görs den grafiska identiteten om. Uppdraget gick till New York-bolaget Trollbäck +Company.


MTG har som mål att bli det största mediehuset inom de närmsta två tre åren. Nu fokuserar MTG:s Sverigechef Manfred Aronsson på interna och externa samarbeten och ett nytt utseende för TV3.

– Vi måste börja utnyttja att vi är ett mediehus. MTG kan inte bara gå sin egen väg, som vi gjort historiskt, utan vi måste samarbeta mer internt och med externa partners för att komma framåt. Vi ska vara ett utmanarföretag och bygga långsiktiga relationer. Vi ska visa att vi är ett mediehus.

Vid årsskiftet inleddes omorganisationen som ska få både säljare och programplanerare att ta ansvar för alla produkter inom MTG. Fokus för Aronsson ligger på interna och externa samarbeten.

– Det är en otroligt viktig faktor att ha externa samarbeten. Vi behöver ha samarbeten med partners som kompletterar oss som till exempel Aftonbladet, SVT och Telia. Vi behöver bygga samarbeten kring rättigheter och marknadsföring, säger Aronsson.

Enligt Aronsson bygger samarbetet med Aftonbladet på rättigheter. Aftonbladet får tillgång till klipp de annars inte skulle kunna få och att MTG får synas på Aftonbladets sajt.

– Telia är ett annat exempel. De är egentligen en konkurrent till oss men istället för att bråka utnyttjar vi det faktum att vi får ett fiskevatten med en miljon nya kunder via dem och de i sin tur får duktiga säljare. Det är så vi måste tänka. Vi måste hitta nya strategiska avtal som kan stärka MTG. Det är min vision och ambition att det är så vi ska arbeta i framtiden.

Motorn i MTG:s kanalportfölj är TV3. Kanalen har dock spretat lite, något MTG nu ska råda bot på. Samtidigt som den nya hösttablån kommer presenteras även kanalens nya grafiska identitet.

– TV3 är idag ett alldeles för otydligt varumärke. Kanalen har under årens lopp gått både lite hit och dit. Vi var tvungna att göra en ansiktslyftning och ett förtydligande av kanalen för att den ska kunna växa, säger Manfred Aronsson.

Bakom omgörningen står den Jakob Trollbäck, svensk creative director som driver bolaget Trollbäck + Company i New York.

– Det känns särskilt kul att vi inte valde något av de svenska produktionshusen. Det här är en svensk som har gjort fantastiska jobb i USA och London. Med hans hjälp kommer TV3 att stå ut.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.