Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

TV4 avvecklar sin satsning på nischkanaler

Publicerad: 18 April 2012, 13:46

Casten Almqvist.

Foto: Andreas Elgstrand.

TV4-gruppens vd Casten Almqvist räknar med att avveckla satsningen på nischkanaler framöver: – Då TV4-gruppen valde att dra igång en satsning på nischkanaler tyckte många att vi hade hål i huvudet, men det visade sig vara ett genidrag. Nu tror jag att vi har sett peaken på vår nischstrategi och att vi måste börja ställa om, säger han.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4Stora Annonsördagen

TV4-gruppen har idag 42 kanaler. Det vill säga om man även räknar in olika varianter på Canal Plus.

Gruppen vill nu, med vd Casten Almqvist i spetsen, styra om verksamheten så att man kan se på tv vart man än befinner sig.

Förhoppningen är att skiftet ska vara genomfört inom den närmaste 4-5-årsperioden:

– Så mycket kan jag säga redan nu att man kommer att få höra en hel del om det digitala och TV4 Play framöver, säger Casten Almqvist i samband med den Stora Annonsördagen.

Han konstaterar att det tittarkrig som för närvarande rasar i Sverige kanske är det allra värsta i hela Europa och att den allra tuffaste konkurrenten är SVT.

Nu vill alltså TV4 en gång för alla ta upp kampen när det gäller Play-tjänster:

– TV4-gruppen har fler tittare och annonsörer i sitt ekosystem än tidigare, men nu är det hög tid att genomföra en omfattande digital övergång, säger Casten Almqvist.

Han tycker ändå att TV4 har utvecklats bra såväl räckviddsmässigt som upplevelsemässigt och att det i det närmaste råder giganternas kamp mellan just TV4 och SVT, medan de andra konkurrenterna ligger långt bakom.

– SVT får 4 miljarder kronor per år av staten och då vi vill leta lite mer om deras arbetsmetoder säger de att det är en affärshemlighet. Jag efterlyser transparens och det vill jag särskilt framföra till våra politiker som tittar på hur public-service ska fungera, säger Casten Almqvist.

Han vill inte, till skillnad från sin företrädare, Jan Scherman, göra TV4 till en kommersiell public-service-kanal, men han uppger ändå att han och Jan Scherman har liknande uppfattning om vad som gör bör göras framöver:

– Hans överlämning pågår alltjämt och vi delar samma stolthet kring TV4. Men trots att vi erbjuder en bredd, kvalitet och mångfald i våra program så tycker jag att vi är större än public service, säger Casten Almqvist.

Moderatorn Henrik Frenkel frågar honom hur han ser på att Jan Scherman plockade med sig halva verksamheten till nystartade Nyhetsbolaget:

– Jag har inga problem med det, utan är i högsta grad involverad i Nyhetsbolaget, säger Casten Almqvist.

Han är inte direkt nöjd över att TV minskade med 300 miljoner kronor under 2011, men menar att förlusten av Premier League-rättigheterna gjort att man tappat hela 125 miljoner kronor, medan den andra delen är en följd av den stenhårda konkurrensen mellan TV4 och SVT.

Casten Almqvist medger också att TV4-gruppens satsning på TV4 News inte har fallit väl ut tittarmässigt än så länge:

– Åsa Stibers rapporterande om Brevik-rättegången har exempelvis hållit mycket hög kvalitet, men tittarna håller vi fortfarande på och letar efter, säger Casten Almqvist.

Han tror att tricket att lyckas med de digitala satsningar framöver är att behålla det bästa av det gamla och samtidigt erbjuda det nya:

– Det har aldrig funnits någon ny teknik som helt slagit ut en gammal sådan. Tricket är att  göra både och. Jag är övertygad om att vi om fem år står på en konferens och berättar hur TV4-gruppen lyckades med att förflytta en ganska linjär verksamhet till en digital värld, säger Casten Almqvist.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev