Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV4 bantar – trots rekordvinst

Publicerad: 8 December 2010, 14:42

Trots ett tufft år går TV4 mot en rekordvinst kring 800 miljoner kronor. Men vd Jan Scherman vill spara mera. Och i Norge utpekas han som köpare av TV2: – Det är en ägarfråga. Men alla vet att Bonnier och TV4–gruppen har nordiska ambitioner.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

truefalse

Jan Scherman vill inte bekräfta inte ryktena om ett uppköp av norska TV2, men säger att det finns nordiska ambitioner. Foto: Björn Elgstrand.

År 2001 blev programdirektör Jan Scherman vd och presenterade sin strategiplan: fler kanaler, fler plattformar och fler länder. Efter nio år summerar han:
– Med plattformarna åter­står mycket att göra, fler kanaler har vi skapat, men Norden är bara påbörjat. Förvärvet av Canal+ var bara första steget. Någon kommer att ta en stark nordisk position. Viasat har redan den strukturen. Och det handlar inte om att spara pengar, utan om att säkra rättigheter.

I Norge pekas Bonnier ut som närmast självklar köpare av A-pressens hälft i TV2, som är TV4:s norska motsvarighet. Den andra hälften ägs av danska Egmont.

Jan Scherman vill inte ”kommentera norska skriverier”, men funderar högt:
– Det finns flera starka ­aktörer, vill Schibsted tillbaka in i tv, vad vill Egmont? Tv är i dag en angelägenhet också för tidningar och telekom­företag. Nej, åren har lärt mig att inget är omöjligt.

TV4 har i dag samarbete om inköp och produktioner med systerföretaget MTV3 i Finland, TV2 i Norge och TV2 i Danmark.
– Men det ligger helt på den operativa nivån, jag har aldrig varit med om att det har skett på ägarsidan. Vi vd:ar träffas, företagen är rätt lika och vi tänker rätt lika. Det finns en stor kulturell gemenskap mellan oss.

Däremot har TV4 redan ägarband med Telenor, som har köpt in sig med 35 procent i Canal+. Telenor äger 43 procent av norska A-pressen och dominerar tv-distributionen med Canal Digital, kabelnät och en tredjedel i Norges marknät.
– Telenor har ett stort teknikkunnande och tillför oss mycket. Det är ett stort statligt företag som finns runtom i världen och omsätter över 100 miljarder. I valet mellan konfrontation och armkrok valde jag armkroken.
– Vi har ett mycket långt avtal med Ericsson som sköter våra utsändningar och ett väl utvecklat samarbete med Telia. De samarbetena vill jag utveckla, liksom med Svenska Spel, ATG eller Postkodlotteriet. Man klarar inte att förvärva rättigheter, som har fördubblats i pris på fem år, om man sitter ensam på kammaren.

Det har annars varit ett rätt motigt år för vinstmaskinen TV4: Viasat snodde Premier League från nyförvärvet Canal+ och SVT snodde tittartidsandelar. TV4 har fått lika mycket reklamtid som konkurrenterna, men kritiken mot reklamavbrotten har vuxit, inte minst bland politikerna. Det får Jan Scherman att skärpa tonen:
– Nu är det väl ändå dags att politikerna inser värdet av reklamfinansierad tv. Partierna annonserade och fann att det var det mest effektiva sättet att nå väljare. Det är ansvarslöst att döma ut ­reklamen, hjulen ska snurra­, jobb ska skapas och då är marknadsföring ett rätt rimligt ­instrument.

Det har många insett och tv har i stort sett varit slutsålt hela året. Jan Scherman har fått frågan förr:
– Ja, vi förlorade väldigt mycket. Och vi tjänade mycket. Det är faktiskt kul med högkonjunktur. Jag säljer hellre 140 procent än 60 vid ett reklamsläpp. Tittandet ökar, försäljningen ökar, priserna går upp. Det finns värre bekymmer.

Resultatet då?
– Reklamförsäljningen har ökat fantastiskt och Canal+ har klarat sig … hyfsat utan Premier League. Samman­taget pekar en hel del mot rekordresultat.

Rekordåret 2008 hade TV4-koncernen ett rörelseresultat på 732 miljoner.
– Det är ingen högoddsare att vi slår det.

Men ni tappar tittare till SVT?
– Ja, de tar tillbaka en del och nischkanalerna planar ut. Fyran tappar, men vi spurtar bra nu.

Hur går era digitala medier?
– Där har vi mycket att bevisa. Vi driver ett effektiviseringsarbete som kommer att gå med hög intensitet nästa år men har sikte fram till 2015. Alla jobb kommer inte att vara kvar i firman. Vi kan outsourca en hel del, som vi har gjort med sändningarna till Ericsson.

Var ska ni skära?
– Vi tittar överallt, men fokuserar på tv och rörlig bild som är vår kärnverksamhet. Då försvinner en del annat.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.