Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV4 bygger upp Youtube-nätverk

Publicerad: 13 april 2015, 15:26

Anna Rastner, digital programchef på TV4.

Foto: Ylwa Yngvesson.

TV4 försöker locka över svenska Youtube-stjärnor med löften om miljonbelopp i ersättning, skriver Breakit. Därmed ger de sig in konkurrens med Bonnier-delägda United Screens och MTG:s Splay.


Ämnen i artikeln:

Anna RastnerUnited ScreensTV4

TV4-Gruppen har långt gångna planer på att bygga upp ett eget Youtube-nätverk. Det skriver techsajten Breakit i dag. Detta trots att Bonnier redan är storägare i United Screens vars verksamhet har varit igång i två år.

Till skillnad mot konkurrenterna, som i vanliga fall erbjuder provisionsbaserade ersättningar, lockar TV4 med garantibelopp i miljonklassen enligt Breakits källor.   Uppgifterna bekräftas i stora delar av TV4:s digitala programchef Anna Rastner.  

– TV4 har en väldigt stark försäljningsorganisation och sedan länge upparbetade kontakter med annonsörerna. Här kan vi hjälpa nya digitala stjärnor att få nya intäkter. Vi kan också erbjuda de här Youtube-stjärnorna en chans att vara med i vårt linjära utbud om vi hittar rätt form, säger hon till Breakit.  

Anna Rastner tonar ned den potentiella intressekonflikten med United Screens, som alltså också delägs av Bonnier. Enligt uppgift pumpade koncernen in 20 miljoner kronor när bolaget startades 2013. Istället lyfter hon fram TV4-Gruppens fördelar i form av starka säljmuskler och en inarbetad relation till de stora annonsörerna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.