Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV4 efter kritiken: ”ENT är inte ett Youtubenätverk”

Publicerad: 20 Maj 2016, 11:43

Språk För Alla har Instagram som sin stora plattform – inte Youtube.

ENT beskrivs som en flopp jämfört med flera stora Youtubenätverk. Men ENT är snarare ett talangnätverk som finns på flera plattformar, och en väg in till linjär tv, enligt TV4, som menar att jämförelsen därför är missvisande.


Ämnen i artikeln:

United ScreensENTTV4

”Det måste vara en total katastrof”. ”Jag hade förväntat mig mycket hårdare konkurrens”. ”Om sanningen ska fram tar vi inte konkurrensen från dem på allvar.”
”Källor”, Youtubenätverket Splays grundare Viggo Sörman och Malte Andreasson, vd och medgrundare på Youtubenätverket United Screens, går alla hårt åt TV4-satsningen ENT i en artikel som Breakit publicerades under fredagen.

I artikeln har man dessutom jämfört ENT med Youtubenätverken SPlay och United Screens – och kommit fram till de båda är 40 gånger större sett till antalet visningar på Youtube. ENT har 5,1 miljoner visningar jämfört med till exempel SPlays 213,7 miljoner, enligt uppgifter från Socialblade.

Men enligt TV4 är själva utgångspunkten med texten missvisande, eftersom ENT inte alls är ett Youtubenätverk.
– Jag ser det inte som något avslöjande. I Breakit har man bara tittat på Youtube-siffror men vårt fokus har aldrig varit specifikt Youtube. Vi är inte ett Youtubenätverk, säger Carola Lundell, affärsutvecklingschef för TV4-gruppen och tillfälligt ansvarig för ENT.

ENT är nämligen ett plattformsöverskridande talangnätverk menar hon.
– Vi finns på TV4 Play, Facebook, Instagram, bloggar och Youtube. Till exempel har en av våra största talanger, ”Språk för alla”, Instagram som huvudplattform. Men det är intressant att Youtubenätverken visar så stort intresse för vår verksamhet samtidigt som de inte uppfattar oss som en konkurrent. Det är tydligt att de känner en oro för det vi gör.

Instagramkontot har i dag enligt TV4 2 253 807 följare, men man kan inte uppge någon statistik för sina plattformar sammantaget.
– Där vi och Youtubenätverken möts är såklart i talangärenden. Men vi upplever det som att de talanger vi tar in ser oss som nästa steg, när de inte bara vill vara på Youtube längre. Vi är för många vägen in till linjär tv. ”De vet du” är ett bra exempel, som var med i Idol i höstas och nu kommer att göra ett eget reality-program som heter ”De vet du – Livet” i TV4 Play.

Om det är inte är rättvist att jämföra er med Youtubenätverken, vad skulle ni då hellre jämföra er med?
– Vårt DNA och vår passion ligger i rörlig bild och innehållsskapande. Det vi ser framför oss är att driva utvecklingen av det på nya arenor, både sådana jag redan nämnt, och nya som Snapchat. Och än så länge tycker jag inte mig se någon aktör som har tagit en tongivande position där.

I artikeln beskriver man er start som ”tuff”. Håller ni med om det?
– Nej, starten har inte varit tuff, den har varit som förväntat. Med det sagt har vi bara varit igång i ett år och fått flera svar och vet precis hur vi ska fortsätta framåt och satsa vidare. Jag känner ingen oro.

Hur ska ni satsa vidare?
– Vi får återkomma lite i den frågan. Men jag tycker att alla våra släpp den här veckan, med ”Vägen till Bråvalla” och VR-satsningen ”Veckans 360” talar sitt tydliga språk.

Att tidigare ENT-chefen Maria Wiss hoppade av projektet efter nära ett år, var helt odramatiskt, menar Carola Lundell.
– Hon fick ett jättefint jobberbjudande som vd utanför mediebranschen som är helt frikopplat från vad vi håller på med. Så det får vi bara leva med, säger Carola Lundell som berättar att man snart tillsätter en ny chef för ENT, men att hon ännu inte kan berätta vem.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

United ScreensENTTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.