Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 april 2014, 08:38
Journalistklubben på Nyhetsbolaget/TV4 är helt tagna på sängen över TV4-ledningens besked om att 140 tjänster inom lokal-tv försvinner.
– Vi är i princip chockade över att beslutet tas och att det är så drastiskt, säger Journalistklubbens ordförande Ann Johansson till Journalisten.
Hon tycker att det är ett ”mycket märkligt publicistiskt beslut” och menar att det handlar om en av de största nedmonteringarna av journalistiken i Mediesverige på länge.
– Det är en förändrad inriktning i TV4 som vi har svårt att förstå. Framför allt att de gör den här stora nedmonteringen utan att presentera en satsning på andra plattformar, säger Ann Johansson till Journalisten.
Hon menar att också att TV4:s nyhets- och samhällsbevakning har banat väg för att man kan sälja sin reklam och att det har varit ett billigt sätt för TV4 att göra journalistik på.
Journalistförbundets ordförande, Jonas Nordling, beklagar beskedet.
– TV4 beräknas göra en vinst på runt 800 miljoner kronor 2013. Att de inte tycker sig ha råd att erbjuda sin publik kontinuerlig lokal bevakning är obegripligt. Det är ju just lokala nyheter som publiken efterfrågar mest, säger han till Journalisten.
Karl-Johan Byttner