Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV4 hoppas på Holstein-Gottorp

Publicerad: 9 januari 2013, 08:10

Johan Ulveson, Sissela Kyle, Cecilia Forss och Robin Stegmar som kungafamilj

Foto: Niklas Alm/TV4

På söndag är det premiär för TV4s nya storsatsning ”Holstein-Gottorp”. Den nya serien toppar en vecka av starka premiärer.


”Holstein-Gottorp” utgår från tankeleken att Gustav lV Adolf inte skulle blivit avsatt och att Sverige skulle haft Holstein-Gottorp som kungafamilj istället för ätten Bernadotte.

Med namn som Sissela Kyle, Johan Ulvesson och Cecilia Forss finns stora möjligheter till tittarsuccé, även om siffrorna kanske inte når upp till Solsidan-nivå

- Solsidan är ett svårslaget mått och jag kommer att vara nöjd med betydligt lägre tittarsiffror, säger TV4-gruppens programchef Fredrik Arefalk.

”Holstein-Gottorp” kröner TV4s första premiärvecka för året. Denna vecka har ”Farmen”, ”Sveriges Mästerkock” och ”Inkognito” haft premiärer. På torsdag går ”Sveriges roligaste klipp” och succétippade ”Allt faller” upp och fredagen fortsätter med andra avsnittet av Gladiatorerna.

- Förra veckan var vi väl inte direkt upp och flög även om Gladiatorerna startade på fredagen, men detta är den mest spännande veckan på hela året för oss, säger Fredrik Arefalk.

Och det är inte en slump att det är just denna vecka som TV4 storsatsar. När schemaläggningen gjorts så har TV4 räknat med att publiken tagit ut klämdagar och inte riktigt varit i tittartagen förrän nu.

- Det finns två olika kalendrar vi går efter, säger Fredrik Arefalk. Den ena handlar om när vi har stor publik och det är under första kvartalet. Den andra är när annonsörerna vill gå och då pratar vi mer om andra kvartalet. För vår del är det viktigt att få fart i tablån redan i januari när det generella tv-tittandet är som störst även om det rent kommersiellt inte är den viktigaste perioden. En bra start på året brukar gynna även andra kvartalet och vårt mål är att erbjuda tittarna ett brett programutbud under hela året - även i perioder då kanske inte efterfrågan av reklamtid är som störst.

TV4 hoppas kunna ge SVT en ordentlig match om tittarna den här veckan.

- Både tittare och annonsörer uppskattar att vi inte låter SVT1 regera i ensamt majestät någon gång under året. Men de har vässat sig ordentligt de senaste åren och har blivit en stark och spännande konkurrent i alla målgrupper, säger Fredrik Arefalk.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.