Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”TV4 News lanserades för sent – alla siffror pekade åt fel håll”

Publicerad: 17 Maj 2013, 00:14

Åsa Tillberg

I går meddelade Nyhetsbolagets att man skrotar TV4 News efter ett enhälligt styrelsebeslut. Avvecklingen sker på rekommendation från vd:n Åsa Tillberg. Hon upplever en förståelse för beslutet bland medarbetarna och anser att TV4 News lanserades för sent.


Ämnen i artikeln:

Åsa TillbergNyhetsbolagetTV4 News

Åsa Tillberg tillträdde som vd för Nyhetsbolaget den 15 april. DN:s förre redaktionschefs första åtgärd på posten blev att skrota TV4 News. Dygnet-runtkanalen, ett prestigeprojekt som visade ett resultat på -27 miljoner kronor (budgeterat 13 MKR) för 2012.

Hur känns det att meddela den här typen av beslut så pass kort efter att du tillträtt som vd?

– Det var inget enkelt beslut att ta och ännu svårare att meddela inte minst eftersom jag är nyhetsjournalist i grund och botten. Men jag såg inga möjligheter att TV4 News skulle kunna visa lönsamhet ens på längre sikt. Alla siffror pekade åt fel håll.

Var det här ett beslut som hamnade i ditt knä när du tillträdde?
– Nej, Det fanns inte alls något beslut när jag kom. Mitt uppdrag är att ge Nyhetsbolaget de bästa ekonomiska förutsättningarna så fort som möjligt. Vi har tittat på hela Nyhetsbolagets verksamhet för att se var bolaget bäst minskar sina kostnader.

Varför blev TV4 News ett förlustprojekt?
– Det är alltid lätt att vara efterklok men TV4 News lanserades för sent. Kanalen skulle ha startat för 4-5 år sedan då mediemarknaden såg helt annorlunda ut. Om man ser till kanalerna i Skandinavien som startade tidigare så går de bättre.

Under torsdagseftermiddagen var stämningen tryckt bland medarbetarna efter beskedet om nedläggningen av TV4 News. En av de som reagerade starkast var TV4:s ekonomikommentator och reporter Jens B Nordström som svor offentligt åt Åsa Tillberg under personalmötet.

Beslutet mottags av starka reaktioner, bland annat svor vissa av medarbetarna mot ledningen. Kan du förstå den typen av reaktioner?
– Jag håller inte med om att det var starka reaktioner. Däremot är det många medarbetare som har jobbat oerhört hårt och brunnit för kanalen. TV4 News är en jättebra nyhetskanal, men lyckades inte locka tittarna i tillräckligt hög utsträckning. Men jag upplever en förståelse för beslutet bland medarbetarna.

Åsa Tillberg tror på en bred portfölj för Nyhetsbolaget den närmaste tiden.

– Nyhetsbolaget är ett produktionsbolag som ska leverera innehåll till sina kunder. Där TV4 är den största. Vi har nyligen sålt en dokumentär  till SVT. Vi kommer också jobba med kommersiella företagsproduktioner. Även försäljningen av klipp är lovande.

Fanns det som alternativ att dra ner på de lokala nyhetsändningarna?
– Det var helt fel. Lokal-tv är en central del av verksamheten.

Hur stort misslyckande är det här för Nyhetsbolaget?
– Vet inte om jag vill kalla det ett misslyckande, men ibland måste man få satsa och ändra sig. Det var en ambitiös satsning som inte nådde förväntan.

Är det en prestigeförlust för TV4-Gruppen?
– Nej det tycker jag inte.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.