Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV4 om autostarter och förtroendet för MMS

Publicerad: 8 Juni 2018, 13:11

Foto: Mostphotos

Resumé har i dagarna rapporterat om branschkritiken kring att MMS fortfarande inte särredovisar autostarter i sina mätningar. Nu ger TV4 sin syn på frågan.


Ämnen i artikeln:

MMSTV4

I dagarna har Resumé publicerat en rad artiklar som tar en närmre titt på hur kvällstidningarnas autostarter lett till en 300-procent ökning i startade strömmar.

Flera aktörer, däribland mediebyråerna, har varit kritiska mot att autostarterna inte särredovisas i MMS-mätningarna.

LÄS MER: Aftonbladet ökade 300 procent i MMS mätningar – så gick det till

LÄS MER: Aftonbladet och MMS om jätteökningen: "Annonsörernas låter sig inte luras"

– Det är inte relevant att veta att en ström har startats om den inte är inscreen. Jag måste veta hur många som sett annonsen för att jag ska tycka att det är en relevant investering. Det finns andra sätt att mäta på, till exempel om mottagaren har agerat på annonsen genom att exempelvis klicka sig vidare, berättade Nina Santini, mediechef på Vizeum.

LÄS MER: Medierådgivarna kräver särredovisning av autostarter

Frågan om redovisning av autostarter har varit omdebatterad i flera år. Någon som inte är lika kritisk är Mikael Eklöf, affärsstödschef på TV4:s försäljningsavdelning.

Med tanke på Resumés granskning av MMS-mätningarna och kvällstidningarnas autostarter, hur ser ditt förtroende för MMS-mätningarna ut? Hur relevant är mätningen?

– Vi har mycket högt förtroende för MMS. Att ha en oberoende part som granskar och utvärderar är helt nödvändigt och gynnar hela branschen. Mätningar och valutor behandlas i MMS referensgrupper där konkurrerande medier, annonsörer och mediebyråer deltar och söker samsyn, berättar han för Resumé.

Anser du att det är ett problem med autostarter? Och vad är i så fall kärnan av problemet?

– MMS långsiktiga uppdrag är att mäta all konsumtion av rörlig bild på alla plattformar. Hur publicisten tillgängliggör den videoströmmen måste vara deras val och sedan är det upp till marknaden att värdera reklamvisningen som genereras. Här upplever vi att marknaden inte är speciellt långt framme utan att det finns alltför olika skolor kring hur man utvärderar och vad man värderar. TV4 är helt övertygande om att en användarinitierad reklamvisning, synlig på skärmen och som spelas klart har ett oerhört mycket större värde än en delvis synlig autostartade visning i ett gytter av innehåll.

Jobbar ni inom ramen för MMS för att få till en särredovisning av autostarter?

– TV4 tillsammans med flera andra är för att autostarter skall redovisas transparent och öppet inom MMS. Vi har en dialog kring detta och förhoppningen är att det tillgängliggörs inom kort.

Räcker den så kallade "tiosekundersregeln" när kvällstidningarna använder sig av stickyspelare och autostarter, borde MMS införa hårdare krav?

– MMS gyllene regler kring mätning och valuta behandlas i MMS referensgrupp och blir beslut för branschen. Nuvarande regler behöver kompletteras med ytterligare mätpunkter så som viewability som utvecklas med tiden då tekniken förbättras. Samtidigt är video ett reklammedia som kräver mer av köparen. Det är viktigt att man som köpare förstår att olika spelare och miljöer har stor inverkan på reklameffekten. Ett klick betyder inte att en visning är effektiv och om väldigt många sett halva din reklamfilm betyder det troligen att de missat hela budskapet.

Ur ett annonsörsperspektiv, tror du att annonsörer väljer exempelvis Aftonbladet på grund av de siffror som visas upp i MMS-mätningen framför en aktör som TV4 eller C More?

– TV4:s styrka ligger i innehåll som engagerar. Engagemang ger tid med användaren och tid bygger kvalitativa reklamkontakter som skapar effekt för annonsören. Att annonsörer väljer ett media som utvärderas transparent och öppet av en oberoende part är bra. Det är valet av medier som inte granskas av en oberoende part enligt överenskommen branschstandard som är problemet, säger Mikael Ekelöf.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MMSTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.