Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV4 överväger att offra slutspelshockeyn

Publicerad: 30 november 2012, 12:47

Casten Almqvist, vd TV4

Den senaste tiden har TV4 sålt ett antal fotbollslandskamper till Kanal 5. Nu kan sparkraven göra att kanaler säljer rättigheterna till Elitseriens hockeyslutspel, det skriver Expressen.


Ämnen i artikeln:

Hans PekkariTV4Kanal 5

I onsdags kunde Resumé avslöja att TV4 sålt fyra VM-kvalmatcher i fotboll till Kanal 5. Enligt uppgift till Resumé ska priset ha landat på mellan 30 och 40 miljoner kronor.

Nu kan TV4:s tittare även gå miste om slutspelet i ishockeyns Elitserien, det skriver Expressen. Bakom  försäljningen ska vara omfattande kostnadskrav på kanalen.

Vidare ska köpet av C More (tidigare Canal Plus) betraktas som ett fiasko av TV4-gruppen. Sedan C More förlorade rättigheterna till Premier League har inte C More lyckats knyta till sig tillräckligt många abbonnenter.

– Vilka eventuella rättighetsaffärer som vi kommer att göra i framtiden är ingenting som vi kommenterar, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Sport-Expressen.

Tommy Åström, programledare på C More, som lånades ut till Kanal 5 under bragdmatchen mellan Tyskland och Sverige hävdar att Kanal 5 nu är på jakt efter fler rättigheter.

–  De kavlar upp ärmarna när det gäller sport, och de är intresserade av olika typer av rättigheter. Som jag har förstått är det inget som är klart, mer än de här landskamperna. Men jag tror att man kan räkna med att de blir en faktor på sporträttighetssidan nu igen, säger Tommy Åström till Expressen.

Kanal 5:s presschef Dan Panas utesluter inte ett köp av slutspelsmatcherna i ishockey.

– Det är korrekt. Det vore fel att utesluta någonting, men själva påståendet är ingenting jag kan kommentera eftersom det är en spekulation, säger Dan Panas till Sport-Expressen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hans PekkariTV4Kanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.