Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV4:s innovationsavdelning läggs ner – chefen lämnar

Publicerad: 31 Maj 2016, 13:34

Per Åström slutar på TV4.

Foto: Yasmine Winberg

Satsningarna på VR kommer inte att fortsätta i samma form, tror innovationschef Per Åström som är en av de som lämnar TV4 när innovationsavdelningen istället kommer att integreras i den löpande verksamheten.


Ämnen i artikeln:

TV4-GruppenPer LernströmTV4

TV4 och Bonnier Broadcasting omorganiserar – och uppgifter gör gällande att arbetsklimatet är dåligt och att ledarskapet är under kritik. Enligt en källa ska även VR 360-satsningen skrotas.

Bekräftat är att den innovationsavdelning som har arbetat fram satsningar på VR helt ska läggas ner och istället bli en del av den befintliga löpande verksamheten och produktutvecklingen. Per Åströms tjänst som innovationschef försvinner och han väljer därmed att sluta, trots erbjudande om en ny tjänst. Han bekräftar samtidigt uppgifter om ytterligare kollegor som slutar på TV4. Produktchefen Maria Ardstål slutar också till följd av omorganisationen. Dessutom står det klart att produktägaren Mika Packalén och art director Zac Fors lämnar för Telia. Övriga anställda på avdelningen kommer att bli kvar i nya roller.
– Vi hade en diskussion om vilka tjänster som fanns för mig framöver, och jag tyckte inte att vi hittade någon som kändes lika utmanande som den jag har haft hittills. Därför söker jag mig vidare, säger han och berättar att beslutet togs i förra veckan, efter nära två år på posten.

– Det är på sätt och vis en naturlig följd av att innovationsarbetet går in i nästa fas. Vi har hunnit med mycket men om hela huset har mer innovationsfokus kommer effekten bli ännu större.

Resumé har i omgångar rapporterat om TV4:s VR-satsningar. De var först i landet med att sända ett nyhetsreportage i VR, har testat tekniken i Idol och nu senast lanserat Pär Lernströms ”Veckans 360”. Programmet är enligt Per Åström fortsatt i produktion och dess femton avsnitt kommer att lanseras som planerat efter sommaren. Men i och med den nya omorganisationen tror han att satsningen på VR nog inte kommer att fortsätt på samma sätt, men att de inte heller kommer att släppa det.
– Arbetet kommer att fortsätta, men inte i samma form som tidigare. I vårt arbete har vi utforskat hur man kan utveckla VR mer i olika programformat, och hur man till exempel kan ta det vidare i sportvärlden.

Tycker du att det har varit rätt väg att gå att satsa stort på VR, som TV4 gjort?
– Vi har inte satsat så stort. Men jag tycker att det har gett bra effekt eftersom det är så tidigt i utvecklingen. VR är en ny distributionsform som växer fram just nu, och kraven är inte så höga, så man kan komma ganska långt på att testa och se hur det fungerar. Man behöver inte plöja ner så mycket pengar och resurser för att komma långt på området i dagsläget. Och det vi har gjort har fått bra respons och fått bra räckvidd samt genomslag.

Henry Caddeo, teknikchef på TV4, menar att omorganisationen är en del av en större förändring med målet att bli kraftfullare i digitaliseringen. Han menar att man kommer att fortsätta satsa på VR, och dementerar uppgifterna att VR 360-satsningen ska skrotas.
– Vi måste vara innovativa varje dag och innovationen måste därför vara mer en del av hela vår organisation. VR är en del av planer vi redan satt, med till exempel ”Veckans 360”. Exakt var satsningen på VR tar vägen får vi nog värdera, men det är absolut ett spännande format för oss.

Per Åström har ännu inget nytt uppdrag.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.