Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV4:s nya matorgie

Publicerad: 4 februari 2011, 11:18

Ännu mer mat i TV4. ”Köket” är namnet på TV4-gruppens nya satsning på matlagning. Program i Nyhetsmorgon, en Sverigeturné och en satsning i Expressens veckomagasin tillhör komponenterna.


Ämnen i artikeln:

TV4

Foto: Colourbox.

Expressen hade nyligen en genomgång som visade att sex av våra mer populära kanaler sammanlagt hade 74 program om just mat på en vecka.  Flest program – 14 stycken – visas på onsdagar. Av dem sänds en tredjedel  av TV4.

Men inte nog med det.

I april rullas den nya satsningen ut och varumärket ”Köket” släpps loss. Det nya programmet med samma namn ersätter Nyhetsmorgons ”Middagstipset” och blir bredare i sitt anslag.

I det nya projektet ingår eventturnéer, mässor och en hög närvaro på flera digitala plattformar. Organisationen VisitSweden är samarbetspartners, och handlar om att sätta Sverige på den kulinariska världskartan.

– Svensk mat och svenska råvaror är en viktig del av det svenska köket, och av TV4-Gruppens utbud. Med nya varumärket Köket vill vi, tillsammans med flera andra starka aktörer, att det nya svenska köket ska göra ett avtryck på matområdet. Vi kommer att lyfta fram och tillgängliggöra både traditionella och nya svenska smaker, råvaror och produkter - i rutan, på nätet och i mobilen, men också i print och ute i landet, vilket innebär att vi kan erbjuda våra samarbetspartners mycket stora möjligheter kring sina mat- och kökssatsningar, säger TV4-Gruppens konceptchef Håkan Rossberg i ett pressmeddelande.

Samarbetet med Expressen innefattar en fast avdelning med namnet ”Köket” i en av tidningens bilagor.

– Trenden med närproducerad mat är här för att stanna. Det finns ett stort intresse för svenska råvaror och gårdsbutiker. Det finns mycket skriva och att berätta om kring det här ämnet, säger Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin i en kommentar.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.