Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV4:s Youtube-satsning ENT floppar

Publicerad: 20 Maj 2016, 05:18

Foto: Skärmdump ENT

TV4:s ENT floppar, Aftonbladets granskning av Kommunal får pris och P3 slår tillbaka mot kritiken. Det är några av nyheterna i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSVTENTKommunalYahooTV4Sveriges Radio

TV4:s Youtube-satsning floppar
För knappt ett år sedan lanserade TV4 sitt talangnätverk ENT. Till nätverket skulle man samla svenska Youtube-stjärnor och därmed utmana Splay och United Screens. Som mål hade man att värva 100 profiler innan slutet av 2016.

Men nu rapporterar Breakit att TV4 och ENT inte har fått en så strålande start. Under den senaste månaden har ENT nått 5,1 miljoner visningar, och i jämförelse med Splays 213,7 miljoner och United Screens 215 miljoner visningar är det inte mycket att tala om. En källa säger till Breakit:

– Det måste vara en total katastrof. De har anställt ganska mycket folk och borde ha musklerna för att lyckas, men det har inte gått.

Konkurrenterna Splay och United Screens har också pustat ut och konstaterat att TV4:s ENT inte har utgjort ett hot för dem.

– Om sanningen ska fram tar vi inte konkurrensen från dem på allvar. Detta är ett område med höga inträdesbarriärer, även om det inte syns, och höga krav på expertis och förmåga, säger Malte Andreasson, vd och medgrundare till United Screens, till Breakit.

Det här är ändå något ENT:s tillfälliga chef Carola Lundell inte håller med om.

– Jag delar inte den bilden. Det är intressant att andra ägnar tid åt att utvärdera oss. Vi vet vad vi gör och att vi är på rätt väg framåt.

Pris för granskningen av Kommunal
Aftonbladets Richard Aschberg fick igår ta emot ett pris på Schibsted Awards i Oslo för granskningen av Kommunal, skriver Aftonbladet. Richard Aschberg publicerade en rad avslöjanden om att Kommunals pengar gick till bland annat lyxkrogar och porrshower.

Motiveringen för priset löd: "Vinnarens avslöjande är en historia som väckt enormt engagemang och med så många fantastiska överraskningar att det nästan är för bra och hårresande för att vara sant. Men det är det."

SR svarar på kritiken mot P3
Igår skrev Bauer Media Group Sveriges vd Staffan Rosell i en debattartikel att Sveriges Radio borde sälja P3. Han menade att kanalen liknade de kommersiella kanaler i stor utsträckning och att den därför inte hörde hemma i public service. Till Journalisten slår P3 tillbaka mot kritiken.

– Man kan inte blanda ihop och säga att P3 är som en kommersiell kanal. P3 är riktad mot en ung publik och i målgruppen 20-34 år når vi faktiskt var fjärde person. Det tror vi att vi gör därför att vi har ny musik – och vi spelar fler titlar och mer svensk musik än de kommersiella kanalerna – och för att vi också har nyheter, dokumentärer, snart drama, humor, satir... Vi har en stor bredd med mycket journalistik helt enkelt. Det är inte samma sak som de kommersiella kanalerna, säger Cecilia Bodström, utbudsdirektör på Sveriges Radio, till Journalisten.

Journalisten Morley Safer är död
Morley Safer fick sitt genombrott med avslöjanden om att USA:s soldater brände ner byar i Vietnam. Därefter arbetade han 46 år på CBS program 60 Minutes. Det är CBS News som rapporterar om Morley Safers bortgång. Han blev 84 år gammal.

Lågt pris erbjuds för Yahoo
Rykten om en försäljning av Yahoo har cirkulerat på nätet, och nu är de erbjudna priserna lägre än väntat, rapporterar The Wall Street Journal. I april förväntades man få ett bud på 33-67 miljarder kronor, men de senaste buden uppges ha legat kring 16-25 miljarder kronor.

Omdebatterad dokumentär visas i SVT
Dokumentären "Ukraina: revolutionens mörka sida" skulle visas redan tidigare i SVT, men man sköt upp sändningen eftersom dokumentären kritiserades för att inte vara sanningsenlig. Nu ska Dokument Inifrån ändå visa filmen, skriver SVT.

Det är en fransk dokumentär om det ukrainska Majdan-upproret, och den har kritiserats för att innehålla faktafel och för att vara en del av det ryska propagandakriget. Dokumentären ska nu ändå visas den 22 maj på SVT.

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.