Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV4 siktar på 1,3 miljoner i Robinson-premiären

Publicerad: 22 mars 2009, 06:47

1,3 miljoner tittare – minst. Som följs av 15,5 procent av alla tittare i åldern 12-59. Det är vad TV4 själva förväntar sig att återuppväckta klassikern Robinson ska leverera när formatet får premiär i morgon. – Det fixar TV4 lätt, säger Christian Rissel, tv-chef för  Mediaedge CIA.


Expedition Robinson är en av vårens mest omtalade premiärer och en av TV4:s storsatsningar i år.
Och det är ingen tvekan om att kanalen själv har stora förväntningar på det klassiska SVT-formatet som i sin nytappning med Silverback vid rodret hamnat i  Sveriges största kommersiella tv-kanal.

TV4:s eget så kallade estimat är en rating på 15,5 procent i åldern 12-59.
Omräknat i en totala antalet tittare motsvarar det ungefär 1,3 miljoner tittare.

Men Robinson hamnar i en tuff slot och får bland annat konkurrens från en dubbelpremiär i SVT. Både Magnus Ugglas nya format Var fan är min revy och talkshowen Babben & Co går upp samtidigt.
Det verkar med andra upplagt för en lördagstablå som delar publiken.

Men Johnnie Åkerström, tv-chef för Bizkit, tror inte att TV4 varit för optimistiska.
Marknadsföringen har varit intensiv de senaste veckorna och tittarna känner formatet sedan tidigare.
– Det finns en stor förväntan och programmet kommer säkert att leva upp till sin rating. Men premiäravsnittet är jätteviktigt.  Karaktärerna måste sätta sig, säger han.

Han har själv inte fått se mer än kortare klipp.
– Det som gör mig fundersam är att allt verkar kretsa kring att deltagarna inte kan lita på någon. Det låter som det är upplagt för de gamla pakter, vilket inte känns särskilt nytt. Amerikanska Survival har blivit mycket tuffare där vinnaren också är den som verkligen har bästa förutsättningarna att överleva också är den som vinner.

Den förhandsinformationen om innehållet som läckt ut säger att handlingen kommer att kretsa mer kring just överlevnad jämfört med tidigare.
– Det är också vad jag har hört. Jag tror att det kommer att gå riktigt bra för formatet. Det har återskapats ett intresse för den är typen av dokusåpa, det finns en viktig nostalgifaktor,  säger Christian Rissel, tv-chef Mediaedge CIA.

Han delar Johnnie Åkerströms övertygelse om att TV4 kommer att leverera sitt estimat i premiären.
– Det fixar TV4 lätt, säger Christian Rissel.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.