Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TV4 startar priskrig

Publicerad: 27 november 2008, 07:59

TV4 sänker priset för att ta marknadsandelar av MTG och Prosieben när branschen nu går in i en lågkonjunktur. –   Vi ska gå stärkta in i nästa högkonjunktur, säger Carl Hemmingsson , analyschef på TV4.


TV4:s ökade lager i tittarkontakter slår nu igenom i prislistan.

TV4 sänker bruttoprislistan på helåret med fem procent  inför nästa år. Sänkningen är det sammantagna resultatet av en prissänkning med  tio procent i mindre attraktiva off  prime­time , och  med tre procent i mer attraktiva  primetime .

–       Vi  levererar ungefär två tredjedelar av våra tittare i  primetime , resten finns off  prime ,  förklarar Carl  Hemmingsson, analyschef TV4,  tittartillgången som styr prisbilden.

En tydligare prisskillnad ska locka över annonsörerna  till ”off  prime ”, där TV4 :s   lager av tittarkontakter har ökat kraftigt sedan de nya reklamreglerna infördes  i februari år. De har inneburit att TV4 får visa femton procent reklam under ett  dygn i stället för som tidigare tio procent.

TV4 har helt enkelt kunnat sälja mer reklam, i synnerhet  i ”off  prime ”, vilket i sin tur har inneburit att  lagret av tittarkontakter uppskattningsvis har ökat drygt trettio  procent.

Men den ökade tillgången har också inneburit att TV4  stått med ett stort ”osålt lager”.

–       Vi  vill helt enkelt stimulera köparna, säger Carl  Hemmingsson .

–       Det  borde också vara en stor efterfrågan med tanke på att en tredjedel av  befolkningen tittar på TV4 offprime minst en kvart varje dag.

Prissänkningen har också en tydlig udd mot  konkurrenterna: MTG och  Prosieben.

–       Vi  sänker också priset för att låta någon annan ta en större del av den nedgång som  vi ser framför oss. Vi ska gå stärkta in i nästa högkonjunktur, säger Carl  Hemmingsson.

Höjer ni priset igen då?

–       Det  få vi se! Men det är stora skillnader nu jämfört med förra nedgången runt 2001.  Då hade vi bara en kanal och nästan bara varumärkesannonsörer. Nu har vi ett   kanalhus  och mängder med detaljister som måste sälja,  oavsett konjunkturläge. Tv kommer generellt att klara sig bättre den här  gången.

Kommer ni att öka rabatterna?

–       Nej,  nu har vi skapat det här åtgärdspaketet. Däremot kan vi förstås alltid diskutera  pris med en annonsör som vill öka nästa år.

Vad är säljbudskapet till annon­sörerna just  nu?

–       Tv  säljer grejer     –     även  i en lågkonjunktur.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.