Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV4: Vi går inte med på Googles annonspolicy

Publicerad: 24 Maj 2018, 14:06

Foto: Andreas Elgstrand

Eftersom TV4 inte går med på Googles nya annonspolicy kan bolaget komma att strypa möjligheten att boka annonser via Googles Doubleclick.


Ämnen i artikeln:

GDPRSchibstedTV4Google

I veckan meddelade Schibsted att mediehuset skulle komma att pausa alla kampanjer köpta via Googles annonssystem Doubleclick Bid Manager samt de som mäts vid Doubleclick Campaign Manager.

Anledningen är en skillnad i hur bolagen tolkat de nya GDPR-reglerna där Schibsted menar att de tvingas ansvara för datan som Google använder, något de inte vill gå med på.

Varje dag som Schibsted blockerar Googleannonserna förlorar man miljontals kronor i intäkter, även om en exakt beräkning är svår att göra.

Nu meddelar TV4 att även de inte kommer gå med på Googles nya policy. Under gårdagen gick Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, ut i ett brev till mediebyråer och annonsörer där de meddelade att de inte skulle inhämta någon samtycke på Googles, eller någon annan tredjeparts, begäran. Det rapporterar Dagens Media.

Om Google skulle gå med på TV4:s datapolicy kommer annonser kunna mätas via MMS, Adform, Doubleclick, Delta Projects och Doubleverify.

Betyder det att TV4 portas från Googles programatic-verktyg från och med imorgon?

– Det kan bli en sådan konsekvens. Men vi vill vara tydliga med att det inte är TV4 som blockerar den trafiken, utan att det i så fall är Google som kan komma att filtrera bort TV4:s trafik på grund av att vi inte begärt in något samtycke å deras vägnar, säger Bonnier Broadcastings presschef Magnus Törnblom till Dagens Media.

För att lösa situationen mot kunder kommer TV4 hjälpa dem att hitta andra köpsätt för online video-annonser.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GDPRSchibstedTV4Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.