Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TV6 större än Kanal5 i sommar

Publicerad: 4 Augusti 2009, 11:48

Big Five har i sommar varit Big Six. Uppstickaren TV6 har flera gånger i sommar haft högre tittartidsandelar än Kanal5. – Snittittandet har varit extremt högt i sommar, säger Anders Knave, programdirektör MTG.


Ämnen i artikeln:

Anders KnaveTV6Kanal 5

Anders Knave – glad idag.

TV6 snabba tillväxt har under de senaste åren förändrat de inbördes styrkeförhållandena på den svenska tv-marknaden.
Kanalen har vuxit ur kostymen i Small 15. Och nu har kanalen inte bara kommit i kapp de stora kanalerna i Big Five.  Under juli har TV6 varit större än Kanal5 tre av fyra veckor.
TV6 har haft en stadig tittartidsandel på drygt 6 procent i hela befolkningen, ungefär lika stor andel som Kanal5.
–Men hela vår programportfölj har haft en bra sommar, understryker Anders Knave.

Nu närmar sig också TV6 ”storebror” TV3. Finns det inte en risk för kannibalisering när man jobbar med två kanaler som är ungefär likvärdiga i storlek?
–Den är inget problem så länge kanalprofilerna tydligt skiljer sig åt. Allt handlar om att optimera räckvidden i vår portfölj, vilket vi klarar väldigt bra just nu. Det här ökar egentligen bara våra möjligheter.

Hur mycket gynnas TV6 av sommartittandet, som är starkt präglat av repriser i de flesta kanaler?
– TV6 har en profil som gynnas av ett tittarbeteende som under sommaren blir mer laid back, men det är också något som man måste utnyttja.

Av kanalerna i ”Big 5” är det TV4 som klarat sommaren bäst. Under de redovisade veckorna steg tittartidsandelen från 18,3 till 19,1 procent.
– Årets nysatsningar med Lotta på Liseberg och daglig sommarväderrapportering med Väderkanalen har fungerat väldigt bra, säger Malte Andreasson, planeringschef TV4-Gruppen i en presskommmentar. Det är fantastiskt att vi lyckades göra denna fina tittarökning just i år när vi inte har haft fotbolls-EM eller fotbolls-VM som stöd.

Andreassons hänvisning till just fotbolls-EM kan i sammanghanget tyckas irrelevant med tanke på att det pågick i juni förra sommaren. Jämfört med EM-månaden har TV4 närmare en tredjdel i tittande försvunnit - från 28 procent till drygt 19 procent i tittartidsandelar.

De största förlorarna under sommaren är TV3 och SVT2. TV3 tappade 1,8 procentenheter och SVT backade med 1,2 procentheter.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Anders KnaveTV6Kanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.