Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Två toppchefer går

Publicerad: 6 september 2010, 10:48

Chefsavhoppen står som spön i backen hos JG Communication. I mitten på juni avslöjade Resumé att en rad tyngre chefer hade valt att lämna företaget. Nu har ytterligare två toppchefer slutat.


Ämnen i artikeln:

JG Communication

truetrue2020-09-16T12:47

Resumé nr 24 2010.

JG Communication har drabbats av ytterligare chefsavhopp – nyligen sade Petter Edelswärd, chef för Ljud & Bild, upp sig för att gå till pr-byrån Friends Agenda. Där ska han arbeta med film och multimedier.
– Jag har varit på JG Communication i fem år och man ska gå till någonting. Jobbet på Friends Agenda känns både nytt och spännande, ­säger han.

JG:s kommunikationschef, Anna Kiefer, har sagt upp sig för att flytta med sin man till Kina:
– Det är nästan lite humor i att cheferna slutar i så rask takt att JG inte ens hunnit uppdatera webbpatsen, säger en insatt källa till Resumé.

Enligt uppgift har JG Communication inte lyckats fylla alla hål och rekryteringarna som har skett har framför allt varit interna personer som saknar chefserfarenhet utanför JG:
– JG:s vd Henrik Johansson kan egentligen inte skylla på slumpen att så många chefer slutar, säger en insatt källa till Resumé.

Men Henrik Johansson ser inga större problem med att cheferna slutar:
– Då jag tog över 2004 var vi 60–70 personer och i dag är vi cirka 140. Vårt företag förändras hela tiden. Detsamma gäller konjunkturen. Vi har många som har jobbat drygt fem år hos oss och då är det naturligt att ta nästa steg i karriären.

Totalt har JG Communication ett 20-tal chefsposter. Henrik Johansson uppger att Anna Kiefer har ersatts med en extern lösning och Petter Edelswärd med en intern sådan. Han menar också att chefen för Ericssonkontot, Sara Leffler Morge, bara var en av fem i KAM-teamet och att chefen för konsultverksamheten, Emma Agneborg, var en av tre chefer för den delen av verksamheten.

Henrik Johansson poängterar att JG Communication driver ett förändringsarbete där man går från en mer produktionsinriktad verksamhet till att i allt större utsträckning hantera strategiska frågor:
– För närvarande ligger vår personalomsättning strax under tio procent, vilket är i underkant om vi ska vara riktigt vassa och nytänkande­. Vi hade faktiskt betydligt högre personalomsättning 2006 och 2007, säger Henrik ­Johansson.

Detta har hänt

JUNI 2010. Resumé avslöjade att JG:s ledning övervakat kollektiv­avtalsanhängares e-post, fört Fastighetstidningens redaktion bakom ljuset och försökt att tysta facket.

Resumé rapporterade också om chefsflykten från företaget: Jonas Blomqvist gick till Ottoboni, Emma Agneborg slutade för att bli kommunikationschef på ett annat företag, Thomas Pettersson, som skulle ansvara för tidnings­produktionen, blev frilansare, och kundansvarig för Ericssonkontot, Sara Leffler Morge, slutade för att bli vd på Friends Agenda.

AUGUSTI 2010. Resumé avslöjade att JG:s fackordförande Pelle Sunnerot ville sänka underpresterande medarbetares löner samt motarbetade kollektivavtal.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

JG Communication

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.