Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Twitter börjar med pre-rolls – vill locka Youtube-stjärnor

Publicerad: 31 augusti 2016, 05:44

Youtube-stjärnan PewDiePie.

Lockar innehållsskapare med generösare villkor än Youtube, Facebook trendar fejkade nyheter och svaga siffror för MTV Music Awards. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Twitter börjar med pre-rolls – vill locka Youtube-stjärnor
Youtube lockar de främsta innehållsskaparna genom en deal där de de delar med sig av reklamintäkterna från bland annat pre-rolls. Nu gör Twitter samma sak i hopp om att konkurrera om talangerna – med ännu fördelaktigare villkor. Medan Yotube ger 55 procent av intäkterna till Youtubestjärnorna och behåller de resterande 45, nöjer sig Twitter med att endast ta 30 procent, rapporterar Recode.

Att konkurrera med en generösare intäktsfördelning är nödvändigt för Twitter eftersom plattformen har betydligt färre videovisningar är både Youtube och Facebook. I nuläget gäller inte erbjudandet enbart på Twitter och inte på de Twitterägda plattformarna Vine och Periscope. Det väntas dock bli nästa logiska steg, menar sajten.

Facebooks robotar trendar fejkade nyheter...
I fredags meddelade Facebook att deras algoritm tar över jobbet att skriva trendande ämnen i USA från mänsklig anställda. Sedan tog det bara några dagar innan Facebook börja promota fejkade nyheter, skriver Washington Post. I måndags cirkulerade en påhittad artikel som pekade ut Fox-ankaret Megyn Kelly som en "förrädare", vilket fått sparken för att ha backat Hillary Clinton.

..."Jo, Facebook är ett medieföretag"
Facebook själva fortsätter bestämt att förneka att de är ett medieföretag, trots att de lever på innehåll som andra skapar. Nu visar Recode siffror på hur mycket Facebooks reklamintäkter har ökat de senaste åren och slår fast motsatsen i form av ett öppet brev till grundaren Mark Zuckerberg.
"När man lockar människors uppmärksamhet, och säljer den uppmärksamheten till annonsörer är man – gissa vad? – ett mediebolag. Och ni är riktigt, riktigt bra på det" skriver sajten.

Svaga tittarsiffror MTV Music Awards
I söndags sändes MTV Music Awards – ett spektakel som drog stort intresse i sociala medier. Men trots att artisteliten med Beyoncé Knowles i spetsen var där blev tittarsiffrorna en stor besvikelse för tv-kanalen. Publiken minskade med en dryg tredjedel jämfört med året innan, främst på grund av att de yngre tittarna svek, skriver AdAde.

Analys: "Spotify överlever inte på 100 kr i månaden"
Spotify fortsätter att gå med förlust trots att intäkterna ökar i rask takt. Bolagets måste tänka om i sin prissättning för att nå lönsamhet. Det menar analytikern Shire Ovide i en intervju med Bloomberg.
– Det svåra för Spotify är att de förlorar pengar och betalar 70 procent av omsättningen till musikindustrin. Deras ekonomi kan inte fortsätta så här med tanke på att man värderas till 8,5 miljarder dollar och att man siktar på en börsnotering, säger hon.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.