Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Twitter chockhöjer priset

Publicerad: 5 November 2013, 10:20

Foto: Pressbild.

Mikrobloggtjänsten Twitter ska noteras på NY-börsen. Bolaget har tidigare räknat med att aktien ska gå för 17-20 dollar, men höjer nu priset med uppemot 30 procent till 23-25 dollar.


Ämnen i artikeln:

TwitterGrouponZyngaLinkedin

Ny Times rapporterar att om aktien går för 25 dollar skulle det innebär  att bolaget är värt 13,9 miljarder dollar.

Det är ett högre  marknadsvärde än teknikbolag som Groupon och Zynga, men betydligt mindre  än Linkedin som är värderat till 25 miljarder dollar och Facebook som  har en värdering på hela 119 miljarder dollar.

I dokumenten till SEC  den 24 oktober räknade Twitter med att sälja aktier för 17-20 dollar,  vilket var betydligt lägre än vad analytikerna hade förväntat sig.

Resumé har tidigare berättat att analytikern Robert Peck vid Suntrust Robinson Humphrey räknar med att aktien ska värderas till 50 dollar vid årets slut.

Ny  Times uppger samtidigt att Pivotal Researchs seniora analytiker, Brian  Wieser, nyligen satte en kurs på 29 dollar för aktien, vilket han baserar på bolagets långsiktiga potential.

Twitter har nyligen varit på  roadshow för att träffa potentiella institutionella investerare.

Ny  Times menar att den höga prisnivån indikerar att bolaget har stärkt sitt  självförtroende i samband med att man har varit ute på turné.

Twitter ger ut 70 miljoner aktier och räknar med att stänga orderboken på tisdag, vilket är en dag tidigare än planerat.

Ny  Times menar oatt den höga prisnivån signalerar att Twitter är relativt  obekymrat över att göra samma misstag som Facebook gjorde när den aktien  introducerades på Nasdaq – Facebook prissatte sina aktier aggressivt,  vilket gjorde att aktien föll initialt.

Facebook utökade också  antalet aktier som man sålde till allmänheten, vilket Twitter har valt  att inte göra, enligt New York Times.

Ny Times konstaterar också att  det inte är särskilt ovanligt att bolaget höjer sitt pris strax före en  notering om man känner att det finns en stor efterfrågan på aktien.

Twitter är det sextonde bolaget att göra på det viset i år, enligt Dealogic.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterGrouponZyngaLinkedin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.