Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Twitter fick in 1,82 miljarder dollar

Publicerad: 7 november 2013, 07:35

Mikrobloggstjänsten Twitter har fått in 1,82 miljarder dollar inför sin börsintroduktion idag. 70 miljoner aktier gick för 26 dollar efter att man först erbjudit aktierna inom intervallet 23 till 25 dollar. Det meddelade det San Francisco-baserade bolaget i en tweet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookGoldman SachsLinkedin

Twitters försäljning av 70 miljoner aktier för 1,82 miljarder dollar (26  dollar styck) innebär att bolaget värderas till 14,2 miljarder dollar,  enligt Bloomberg.

Goldman Sachs genomförde försäljningen i samarbete med Morgan Stanley och JP Morgan Chase.

Twitter  har cirka 230 miljoner användare och bolagets vd Dick Costolo har  lyckats skapa investerarintresse i företagets snabba tillväxt –  omsättningen har mer än fördubblats varje år trots att man inte har haft  någon vinst i sikte, enligt Bloomberg.

– Både bolaget och dess  köpare verkar nöjda med 26 dollar. De kunde ha fått ut ett högre pris,  men valde att inte göra så eftersom man inte ville begå samma misstag  som skedde med Facebook, säger Lawrence Havery, fondchef vid Gamco  Investors till Bloomberg – han var med vid Twitters roadshow i Boston förra vecka

Twitter valde att skicka in en noteringsansökan till SEC i smyg tidigare i år. Man valde också att rabattera aktien.

Twitter höjde dock prisintervallet på aktien till 23 till 25 dollar i måndags i förhållande till tidigare 17-20 dollar.

–  När du ser något med de användarvolymer som Twitter har idag och det  engagemang som användarna visar så kan du lugnt investera i bolaget,  säger Matt Krna vid Softbank Capital.

Twitter kommer att ha kvar  544,7 miljoner aktier efter introduktionen.

Vid en värdering på 14,2  miljarder dollar är bolaget 12,4 gånger högre värderat än vad man räknar  med att sälja för under 2014 – 1,14 miljarder dollar, enligt Bloombergs  sammanställning. Detta kan jämföras med att Facebook just nu handlas för 11,6  gånger den beräknade försäljningen för 2014 och Linked in 12,2 gånger.

Det finns dock en rad frågtecken.
Twitters  förlust ökade till 64,6 miljoner dollar senaste kvartalet jämfört med  21,6 miljoner dollar i förlust kvartalet innan.

Facebook och Linkedin  gick båda med vinst i samband med sina noteringar.

Twitter har  visserligen ökat försäljningen till 534,5 miljoner under de senaste tolv  månaderna, men användarbasen har endast ökat med 39 procent till 231,7  miljoner i förhållande till förra kvartalet.

Detta kan jämföras med en  tillväxt på 65 procent året dessförinnan, enligt Bloomberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.