Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Twitter gör om – får 280 tecken

Publicerad: 27 September 2017, 06:41

Foto: Mostphotos

Twitter testar 280 tecken, Adidas-chef gripen för bedrägeri och svensk blir global chef CP+B. Det och mer i vårt morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Twitter testar 280 tecken
Twitter har sedan starten haft sina karaktäristiska 140 teckens utrymme att skriva på. Men detta kan nu ändras – teckenlängden dubblas i utvalda länder till 280. Det skriver företaget i ett blogginlägg. Twitters Alizia Rosen skriver bland annat att ”försöka klämma in 140 tecken är smärtsamt svårt”. Målet är nu att få personer att uttrycka sig själva och visa mer känslor.

Den nya teckenlängden testas i slumpmässigt utvalda länder. Användarna i Kina, Japan och Sydkorea berörs inte.

Adidas globala marknadschef anklagad för bedrägeri
James Gatto
, Director of global sports marketing på Adidas, är en av tio som gripits på företaget för bedrägeri. Enligt dokument ska Adidas ha givit studenter i collage stipendium för att de senare skulle välja Adidas som sponsor och flera universitet har tagit emot mutor. James Gatto ska bland annat systematiskt ha skapat inköpsordnar och fakturor för att motivera Adidas uppgifter efter de inte kunde betala spelarna och deras familjer direkt. Enligt Adweek kan några av de som gripits riskera att få sitta i fängelse upp till 200 år.

Linus Karlsson ny global chef på CP+B
CP+B har utsett svenska Linus Karlsson till Global chief creative officer. Han kommer att arbeta tätt ihop med Erik Sollenberg, Forsman & Bodenfors tidigare vd, som nyligen rekryterades till rollen som vd för CP+B. Linus Karlsson kommer närmast från designföretaget Ming Utility and Entertainment Group, där han arbetade med bland andra Ikea och BMW.

”Vem hade kunnat ana att två svenskar skulle arbeta här i Boulder (huvudkontoret), och styra det vi tror är en av de bästa byråerna i vår tid”, sade Erik Sollenberg i en kommentar till rekryteringen.

Sir Martin Sorell: ”Reklambranschen är för tävlingsinriktad”
WPP:s vd Sir Martin Sorell anser att reklambranschen är för besatta i att vinna. ”Rubrikerna i branschmagasinen är högljudda, men ska inte vara kompassen. Det är om du investerar i innovation och varumärken som du kommer vinna”, sade han under en panel på Advertising Week. Han tror också att vi i framtiden kommer gå mot färre byråer och nätverk.

JCDecaux tar hem cykelavtalet
JCDecaux kniper reklamavtalet på lånecyklarna i Stockholm från Clear Channel, skriver Dagens Media. Avtalet beräknas vara värt över en kvarts miljard under tio år. Stockholm stads besked innebär att Clear Channel tvingas skrota det nuvarande cykelsystemet med 1 000 lånecyklar. JCDecaux ska utöka till 5 000 cyklar, enligt vd Magnus Heljeberg.

Efter vampyrliknelsen: Alice Teodorescu ryter vidare
I helgen hade pjäsen ”Tidningshuset som Gud glömde” om Stampen premiär. Här gestaltades GP:s politiske chefredaktör Alice Teodorescu som vampyr, något som fick henne att ryta ifrån.

Dramatikern som satt upp pjäsen, Gertrud Larsson, skriver på Expressen Kultur att hon menar att anklagelserna om rasism vattnar ur begreppet och att hon tycker att Teodorescu måste tåla satir då hon är en offentlig person. Nu drar Alice Teodorescu kopplingar till Alexandra Pascalidou som hon menar har anklagat henne för rasism sedan valrörelsen 2014.

Alice Teodorescu ger vidare kommentarer på Twitter och Facebook:

— Alice Teodorescu (@alicemedce) 26 september 2017Föreställ er att en annan kvinna född i Rumänien (börjar på p och slutar på ascalidou) hade framställts såhär. Tror ni det låtit likadant? https://t.co/Kh3qnVFyTE
— Alice Teodorescu (@alicemedce) 26 september 2017Föreställ er att en annan kvinna född i Rumänien (börjar på p och slutar på ascalidou) hade framställts såhär. Tror ni det låtit likadant? https://t.co/Kh3qnVFyTE

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.