Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Twitter överrepresenterad källa i media - ”stormar i nubbeglas”

Publicerad: 25 November 2015, 08:27

Twitter favoritkälla hos svensk media.

Foto: Colourbox

Twitter är överrepresenterat hos svensk massmedia, jämfört med tjänstens faktiska popularitet i samhället. Detta enligt undersökningen Opinioner och offentligheter online.


Ämnen i artikeln:

InternetTwitterTwitterstormRetriever

Svenska mediehus använder allt oftare Twitter i sitt arbete, framförallt var gäller politik. I rapporten Opinioner och offentligheter online varnas nu för den vanliga idén att observationer gjorda i sociala medier automatiskt är representativa för större populationer. Detta ses tydligt i de analyser som gjorts av bland annat Retriever och M-brain.

Mediet speglar inte verkligheten, utan oftast visas en ensidig utvald bild.
”Twitter bör förstås som en specifik intressegemenskap, en elitplattform rentav, med specifika sociala mekanismer. Jämfört med den genomsnittlige användare tenderar ett litet fåtal användare att vara avsevärt mer aktiva med att retweeta systematiskt inom de frågor som engagerar dem”, finns det att läsa i rapporten.

Just denna typ av intensiva användning av Twitter fann rapporten mycket vanligare i Sverigedemokraterna inom politiken.
”Det rödgröna klustret omfattade samtidigt påfallande många inflytelserika twittrare (kolumnister, opinionsbildare, kändisar), jämfört med Alliansens och i synnerhet jämfört med SD. Denna typ av användning av mediet kan ses som mer inriktad mot monolog och räckvidd, mer megafonartad.”

Stefan di Grado, medieanalytiker på Retriver, kommenterar:
– Det talas om drev och stormar i sociala medier. I själva verket sker oftast de här stormarna i ett nubbeglas. Man får en specifik bild av ”opinionen” beroende på var man letar. Om man är ute efter en specifik opinion finns den förmodligen representerad på Twitter men är inte särskilt stor utanför mediet.

I rapporten har Retriever tillsammans med medieforskaren Jonas Andersson Schwarz och mediebevakningsföretaget M-brain studerat hur klick och delningar påverkar debatten i svensk media.

Hela rapporten finns att läsa här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.