Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 27 februari 2012, 10:30
Björn Hedensjö.
Foto: Björn Elgstrand.
Mobiltrafiken fortsätter att nå nya nivåer. I förra veckan slog bland annat både DN och Aftonbladet rekord. – Det är tydligt att den stora tillväxten nu sker i mobilen, och det är kul att vi tar marknadsandelar, säger Björn Hedensjö, chef för DN.se.
Aftonbladet fortsätter att vara den allra största elefanten. I torsdags slog Aftonbladets mobilsajt ett mäktigt dygnsrekord med 915 149 unika användare. Det var en tydlig Estelle-effekt. Förra rekordet löd 875 085 från den 12 februari 2012 med Whitney Houston.
Prinsessfödseln i förra veckan gav även DN den högsta trafiknoteringen i mobilen hittills. Rekord slogs både i unika besökare och sidvisningar.
Rekordsiffrorna blev drygt 183 000 unika och knappt 2,2 miljoner sidvisningar, efter uppgångar jämfört med föregående vecka på 8 respektive 11 procent.
– Vi har kanske inte den allra mest rojalistiska läsekretsen av de stora dagstidningarna, men redaktionen gjorde ett otroligt bra jobb både med prinsessfödseln och viktiga nyhetshändelser som utvecklingen i Syrien och nya ledningen i S. Då är det så klart roligt att slå rekord, säger Björn Hedensjö, chef för DN.se.
Jämfört med samma vecka i fjol är trafikökningen 200 procent.
Magnus Helander