Media
Tydligt vikande trend för medieinvesteringarna – här är kanalerna som ökar
Publicerad: 7 mars 2023, 08:35
Medieinvesteringarna minskade med nära tio procent i februari och sociala medier störtdyker, visar Mediebyråbarometern.
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 9,8 procent under februari, jämfört med samma period föregående år. Det motsvarar ett tapp på drygt 100 miljoner kronor. En majoritet av mediekategorierna backade under månaden och tuffast hade kategorin sociala medier med en negativ tillväxt om 19,4 procent. Totalt förmedlades under februari drygt 970 miljoner kronor. Siffrorna för februari innebär att investeringarna för fjärde månaden i rad backar.
Några mediekategorier gick dock mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt; bio, utomhus/trafikreklam, radio, dagspress kväll, populärpress och radio. Utomhus/trafikreklam gjorde en mycket stark månad och ökade med 26,8 procent. Även bio ökade kraftigt med 126,5 procent men jämfört med en mycket svag jämförelsemånad.
Vid sidan av sociala medier visade sök, fackpress, online video, dr/annonsblad, tv, dagspress landsort, online display och dagspress storstad uppvisade röda siffror under februari.
Bild 1/3
Det är fjärde månaden i rad som medieinvesteringarna backar och sedan sommaren 2022 har medieinvesteringarna minskat stadigt.
– Nedgången påverkar de flesta mediekategorier och är ett tydligt tecken på en allmänt svagare mediemarknad. Detta kommer att påverka annonsörerna, byråerna och deras arbetssätt. Troligen kommer annonsörerna vilja arbeta ännu mer agilt och vara mindre benägna att binda upp för stora delar av sin budget i årsavtal. Det kommer också, med stor sannolikhet, vara ett ”ad hoc-år” där många annonsörer tittar på kortsiktiga effekter av sina medieinvesteringar och således tänka och agera på kampanjnivå, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.