Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner kronor

Publicerad: 8 januari 2018, 07:21

Malte Andreasson och Stina Bergfors

Europas största medieföretaget för reklam-tv – tyska RTL Group – förvärvar hela United Screens av Bonnier, Stina Bergfors och Malte Andreasson. Prislappen landar på 120 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

United ScreensRörlig bildYoutubeStina Honkamaa

United Screens grundades i Sverige 2013 av tidigare Google-chefen Stina Bergfors (tidigare Honkamaa), Malte Andreasson. Oscar Höglund och Jan Zachrisson, tidigare höga chefer på TV4. Bonnier är minoritetsägare i United Screens sedan starten då man köpte 20 procent för 20 miljoner kronor, vilket ger en värdering på 100 miljoner kronor. Bonnier ökade sitt  ägande under 2015. Samma år etablerade bolaget kontor i Oslo och Helsingfors.

Nu står det klart att RTL Group köper alla aktier i Youtube-nätverket för 120 miljoner svenska kronor. I november 2016 uppskattade Breakit United Screens värdering till 250 miljoner kronor. Det Luxenburg-baserade medieföretaget RTL Group är Europas största medieföretag vad gäller reklamfinansierad reklam och tv med tv-kanaler på åtta europeiska marknader och i Asien. Koncernen har drygt 9000 anställda, en nära 100-årig historia och ägs i dag till största del av tyska Bertelsmann.

United Screens har genomgående haft svårt att nå lönsamhet, men har samtidigt haft en starkt tillväxt och passerade 100 miljoner kronor i senaste bokslutet som visade en förlust på två miljoner.

Med förvärvet blir RTL Groups koncernchef Bert Habets styrelseordförande i United Screens. I ett pressmeddelande säger han:

– Den här affären är ett led i accelerationen av vår "total video"-strategi och förstärker vår närvaro i Europa"

I ett uttalande säger United Screens vd Malte Andreasson:

– Vi på United Screens är stolta och exalterade över att bli en del av RTL Group, som är världsledande inom online video. Det gör att vi kan snabba på vår strategi och expandera i Norden. På United Screens kommer vi att fortsätta sträva för det bästa för våra kreatörer, partners och kunder. Vi är glada att RTL group delar våra höga ambitioner för framtiden och vi kommer att försöka nå en ännu starkare position på den nordiska mediemarknaden.

Utöver köper planerar  RTL Group att investera 25 miljoner kronor i United Screens tillväxt på den nordiska marknaden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.