Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tyska företag går ihop för att utmana jättarna om användardata

Publicerad: 30 Augusti 2017, 11:42

Nio tyska företag, däribland mediekoncernen Axel Springer, Deutsche Bank och Lufthansa inleder en digital allians för att kunna utmana Google och Facebook om användardata.


Ämnen i artikeln:

Deutsche BankAxel SpringerLufthansaLe Monde

Den senaste tiden har det dykt upp en rad medieallianser som försöker göra gemensam sak i kampen mot Facebook och Google. I USA finns News Media Alliance, i Portugal projektet Nonio, i Frankrike har Le Monde och Le Figaro slagit sina påsar ihop och i Tyskland finns sedan tidigare i augusti United Internet.

Nu äntrar ytterligare en allians i spelet mot nätjättarna den tyska marknaden. Det tyska mediehuset Axel Springer, biltillverkaren Daimler, försäkrings- och bankbolagen Allianz och Deutsche Bank, flygbolaget Lufthansa, telekombolaget Deutsche Telekom och it-säkerhetsföretaget Bundesdrickerei skaffar nämligen gemensamt inlogg till alla sina sajter. Projektet har fått namnet Verimi.

Datan från den nya portalen ska vara GDPR-anpassad och användare får bestämma vilken typ av data de vill dela med sig till de olika sajterna. De deltagande företagen vill även minska den tid som användare behöver lägga på registrering vid olika sajter, en process som med de nya GDPR-reglerna kommer bli mer omständig.

Än så länge är Axel Springer det enda mediebolaget i alliansen, något de hoppas kan leda till mindre konflikter än om konkurrenter gett sig in, men andra mediebolag spås vara på sugna att hoppa på tåget.

Målet är att den nya portalen ska vara på plats senast i början av 2018 då de nya GDPR-reglerna träder i kraft maj senare samma år.

– Digitaliseringen är baserad på enkelhet och förtroende. Målet med Verimi är att erbjuda en praktisk och säker lösning genom gemensam inloggning. Vi kommer säkerställa att datan från våra användares digitala identiteter används enligt de nya GDPR-reglerna och åtnjuter samma säkerhet som tysk lagstiftning kräver, säger Timotheus Höttges, vd på Deutsche Telekom.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.