Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Uber om raseriet mot bolaget efter gisslandramat i Australien

Publicerad: 17 december 2014, 09:55

Lyxtaxibolaget Uber har hamnat i hetluften flera gånger under den senaste tiden. Uber väckte raseri i sociala medier efter att man i samband med gisslandramat i Australien höjde priserna för resor i området. Nu berättar Sverige-chefen Robin Reznik hur han ser på pr-krisen och hur bolaget hanterar den.


Ämnen i artikeln:

Uber

1. Kunde ni inte förutse att ni skulle få kritik om ni kapitaliserar på ett gisslandrama?
"I vissa situationer går det oerhört snabbt. Vi har en automatisk algoritm som justerar priset då det finns få lediga bilar kvar för att få ut fler bilar till användare. I detta fall gick det för snabbt. Vi deaktiverade funktionen och beslutade att kostnadsfritt transportera alla som ville bort från stadens centrum men även att betala tillbaka pengar till de användare som tidigare debiterats för detta."

"Det var en hemsk händelse och vi hoppas vi gjort vad vi kunnat för att hjälpa så många från platsen som möjligt. I sammanhanget kan också vara värt att förklara att surgepriser finns för att vi ska kunna bli ett mer tillgängligt alternativ och transportera fler användare - inte för att höja priser.", skriver Sverige-chefen Robin Reznik.

Ubers långa pr-kris inleddes med att Buzzfeed avslöjade att företagets affärschef Emin Michael haft långt gångna planer på att hyra in researchers för att "sätta dit journalister".
Situationen underlättades inte av att det senare avslöjades att Uber också kartlägger journalister via sitt verktyg "God Tool".
Som om detta inte vore nog tvingades Uber göra en riktig pudel i samband med gisslandramat i Australien – Uber annonserade på Twitter att man höjde priserna samtidigt som Sydneys operahus stängdes och byggnader evakuerades.
Förklaringen var att man ville få in fler chaufförer att gå online för att körningar. Sedan backade man och erbjöd gratis körningar i området i stället."

2. Hur ser du på de pr-kriser som företaget verkar ha hamnat i gång efter gång?
"Vi är nu ett globalt företag och det har varit ett antal händelser där vi gjort fel, bett om ursäkt, rättat till det som går att rättas till och vidtagit åtgärder för att proaktivt undvika misstag i framtiden", skriver Ubers Sverige-chef Robin Reznik till Resumé.

3. Hur mycket skada gör sådan här kritik när det gäller ert företag?
"Det kan i sammanhanget vara värdefullt att skilja på den kritik vi fått från de som ser problem och inte möjligheter med det vi gör, och den kritik som vi fått när vi faktiskt gjort fel."

"När det gäller det förstnämnda så är det naturligt att det väcker starka reaktioner när en aktör ifrågasätter gamla lösningar. Samtidigt är det tydligt att konsumenter är positiva till ett bättre utbud av tjänster snarare än förbud. "

"När det gäller kritik som har att göra med att vi gjort fel, de situationer där vi inte levt upp till de högt ställda förväntningar som ska finnas på oss, så är det rimligt att tro att det påverkar oss negativt. I vilken grad har jag inte möjlighet att bedöma. Men det är därför vi försökt agera så snabbt som möjligt för att rätta till misstag, be om ursäkt, och vidta åtgärder för att undvika att det händer igen."

4. Varför hamnar ni i så många pr-kriser just nu - växtvärk?
"Vi är nu ett globalt företag som många är intresserade av och vi vill att det ställs höga krav på oss. Det sporrar oss att ständigt utvecklas och bli bättre. Samtidigt är det riktigt att det varit ett antal situationer på sistone där vi inte lyckats leva upp till förväntningarna på oss, när det blivit fel. Vi lär oss av misstag och gör allt vi kan för att undvika att det händer igen."

5. Hur ska ni undvika att hamna i liknande kriser framöver?
"Det finns ett stort fokus på att säkerställa att vi kan motsvara användares förväntningar även när vi växer till nya nivåer."

6. Vad har Emin Michael sagt till sitt försvar när det gäller sitt agerande?
"Det var ett grymt olyckligt uttalande som inte har någon som helst förankring i företaget. Han har bett om ursäkt och vår VD har också bett om ursäkt."

7. Hur hanterar ni integritetsfrågor nu?
"Precis som vi lägger stor kraft på att utveckla nya innovativa lösningar, lägger vi stor kraft på att värna våra användares integritet. Vi har otroligt strikta krav kring hur data får och kan hanteras. Vår verksamhet bygger på våra användares förtroende så det är såklart ett område vi tar otroligt allvarligt på."

8. Hur går ni vidare?
"Vi vill fortsätta utveckla tjänster som bidrar till framtidens smarta städer. Vi vill också vara med och bidra till att lösa tuffa samhällsutmaningar kring miljö och framkomlighet. Användare har tagit Uber till sitt hjärta. Inte för att vi inte gjort fel, utan för att vi ständigt lär oss av våra misstag och blir bättre."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Uber

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.