Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Undersökning: branschen underskattar QR-koder

Publicerad: 12 juni 2013, 07:31

Foto: Pressbild.

IAB kom nyligen med en rapport som visar att 42 procent av landets mobilanvändare någon gång har scannat en så kallad QR-kod, men att annonsörer och byråer tror att siffran är 21 respektive 22 procent. Samma undersökning visar att en av fyra QR-användare inte är nöjda med vad som erbjuds:– QR-koder ses mer som en kul grej man slänger på en kampanj, säger Mats Larson, vd på konsultföretag Mopper, som jobbar mycket med QR-koder.


Ämnen i artikeln:

IAB

Mopper menar att QR-koder ofta placeras slarvigt på en större vepa och  det händer inte alltför sällan att QR-koden hamnar på en affisch som  sitter på andra sidan spåret i tunnelbanan.  Det är illa nog, men värre  är att annonsörerna och dess byråer heller inte lyckas ladda QR-koderna  med rätt saker, resonerar Mats Larson.

Här handlar det om alltifrån att  man länkar QR-koden till en icke mobilanpassad webbplats eller till en  promofilm med undermålig kvalitet:
– Svenska Annonsörer och byråer  har inte hittat modeller för att hur man ska formatera budskapen i  QR-koder. Ytterst handlar det om att göra QR-koden mer tillgänglig och  tänka på vad som sker efter att folk scannar koden och inte bara lämna  annonsen efter att den är kreerad, säger Mats Larson.

Mopper menar att QR-koder redan är stort i länder i Asien, södra Europa, England samt att USA  är på frammarsch:
– Många retailvarumärken har fått upp ögonen för QR-koder. Tesco i Korea är ett bra exempel, säger Mats Larson.

Han  menar att QR-koderna kan driva in kunderna i ett mobilt  shoppingbeteende och användas till exempelvis kuponger för onlineköp.  

Mats Larson berättar också att det finns rena skräckexempel på hur  QR-koder inte bör användas.  Trafikverket i Stockholm har exempelvis  satt upp QR-koder på cementstolpar vid byggarbetsplatser:
– Här talar  vi om något typ tre meter upp. Hur tänker man då? Ska man scanna av  koden medan man kör förbi eller stanna och klättra uppför stolpen, säger  Mats Larson.

IAB:s rapport Mobile Marketing 360 omfattar 1 000 privatpersoner, 50 annonsörer och 30 byråer.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.