Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 juni 2013, 07:31
Foto: Pressbild.
IAB kom nyligen med en rapport som visar att 42 procent av landets mobilanvändare någon gång har scannat en så kallad QR-kod, men att annonsörer och byråer tror att siffran är 21 respektive 22 procent. Samma undersökning visar att en av fyra QR-användare inte är nöjda med vad som erbjuds:– QR-koder ses mer som en kul grej man slänger på en kampanj, säger Mats Larson, vd på konsultföretag Mopper, som jobbar mycket med QR-koder.
Ämnen i artikeln:
IABMopper menar att QR-koder ofta placeras slarvigt på en större vepa och det händer inte alltför sällan att QR-koden hamnar på en affisch som sitter på andra sidan spåret i tunnelbanan. Det är illa nog, men värre är att annonsörerna och dess byråer heller inte lyckas ladda QR-koderna med rätt saker, resonerar Mats Larson.
Här handlar det om alltifrån att man länkar QR-koden till en icke mobilanpassad webbplats eller till en promofilm med undermålig kvalitet:
– Svenska Annonsörer och byråer har inte hittat modeller för att hur man ska formatera budskapen i QR-koder. Ytterst handlar det om att göra QR-koden mer tillgänglig och tänka på vad som sker efter att folk scannar koden och inte bara lämna annonsen efter att den är kreerad, säger Mats Larson.
Mopper menar att QR-koder redan är stort i länder i Asien, södra Europa, England samt att USA är på frammarsch:
– Många retailvarumärken har fått upp ögonen för QR-koder. Tesco i Korea är ett bra exempel, säger Mats Larson.
Han menar att QR-koderna kan driva in kunderna i ett mobilt shoppingbeteende och användas till exempelvis kuponger för onlineköp.
Mats Larson berättar också att det finns rena skräckexempel på hur QR-koder inte bör användas. Trafikverket i Stockholm har exempelvis satt upp QR-koder på cementstolpar vid byggarbetsplatser:
– Här talar vi om något typ tre meter upp. Hur tänker man då? Ska man scanna av koden medan man kör förbi eller stanna och klättra uppför stolpen, säger Mats Larson.
IAB:s rapport Mobile Marketing 360 omfattar 1 000 privatpersoner, 50 annonsörer och 30 byråer.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
IAB