Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Undersökning – Google krossar allt

Publicerad: 26 Juni 2013, 12:10

Foto: Pressbild.

9 av 10 svenskar använder Google då man är i behov av en produkt eller en tjänst. Det visar Getupdateds årliga undersökning av internetanvändarna i Sverige. Getupdated räknar inte med att NSA:s övervakningsskandal får några märkbara effekter på användarbeteendet: – Jag tror inte att nyhetsflödet om detta kommer att påverka användandet av Google i större utsträckning, det kommer att vara knappt mätbart, säger Getupdateds expert Sara Sigge.


Ämnen i artikeln:

GetupdatedEdward SnowdenGoogleNSA

USA jagar visselblåsaren Edward Snowden med blåslampa efter att han har  läckt konfidentiella uppgifter om NSA:s övervakningsmetoder, där det  bland annat framgår att Google delar data från hela världen till  myndigheten.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig.SvD-krönikören  Sam Sundberg har exempelvis i Farväl nätjättar, det här håller inte  längre berättat hur han tänker sluta använda stora digitala bolag som  Google.

Getupdated, som har kartlagt det svenska internetanvändandet,  räknar ändå kallt med att Sam Sundberg tillhör ett av undantagen – hela  86 procent använder i första hand en sökmotor när man är i behov av en  vara eller tjänst, varav 96,5 procent använder Google som  förstahandsval.

2013 använde 86,4 procent i första hand sökmotorer på  nätet för att leta efter en vara eller en tjänst, 84,9 procent 2012 och  80,8 procent år 2011.

Undersökningen är visserligen utförd innan  NSA-skandalen briserade, men Sara Sigge är övertygad om att det inte  dröjer länge förrän skandalen har blåst över och att den får en knappt  mätbar effekt på svenskarnas internetvanor:
– Många anser nog att de  inte har något att dölja och oroar sig därmed inte för den amerikanska  underrättelsetjänsten, säger Sara Sigge.

Getupdateds undersökning visar  att endast 6 procent av svenskarna föredrar att använda katalogtjänster  på nätet såsom hitta.se eller eniro.se då man söker efter sitt nästa  köp.

Tryckta telefonkataloger ligger på 5 procent. Övriga väljer andra  sökvägar eller kan inte uppge något svar.

Det kan visserligen vara av  intresse att hamna högt upp i söklistan, men 43 procent uppger att det  är av större betydelse om annonstexten är tilltalande:
– Det är därför extremt viktigt att arbeta löpande med sina Adwordskampanjer och ständigt förbättra budskapet, säger Sara Sigge.

Undersökningen  visar också att oavsett ålderskategori är Google fullständigt dominant –  kanske inte helt oväntat med tanke på de övriga resultaten.

84 procent  av alla 15-24-åringar använder Google i första hand för att söka efter  en vara eller en tjänst, medan 82 procent av alla 56-80-åringar gör  det. 61 procent använder också en sökmotor då man exempelvis letar efter  en hantverkare, medan 16 procent använder katalogtjänster för att hitta  en tandläkare.

Smarta telefoner har också gjort ett stort intåg i  våra liv. 4 av 10 svenskar använder mobilen för att söka efter en vara  eller en tjänst. Google och andra sökmotorer dominerar även här.  72  procent av svenskarna använder en sökmotor, medan 17 procent söker via  en sökmotorapplikation.

Sara Sigge tror att den generation som växer upp  idag inte tar så hårt på att vänner och andra ser vad man håller på med  på nätet::
– Det kommer alltid finnas personer som vill agera  samhällskritiskt och Sam Sundberg är ett exempel på det. Vårt  internetanvändande är dock under ständig mognad och vi kommer att bli  bättre på att skapa mer regisserade bilder av oss själva och företag på  nätet, säger Sara Sigge.

Om undersökningen:
Getupdated har genomfört sin undersökning i 11 år.
4 500 personer har svarat på 55 frågor

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.