Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Undersökning: Mobilens 7 dödssynder

Publicerad: 27 februari 2013, 09:07

De största mobilsynderna.

Foto: Genrebild (Colourbox).

McCann lanserar idag sin globala studie "Truth About Connected You" på den internationella mobilmässan i Barcelona. Studien avslöjar mobilanvändares motiv, värderingar och dödssynder.


Ämnen i artikeln:

McCann WorldgroupMcCann

Enligt studien önskar 63 procent av de tillfrågade att reklam designad
för mobil eller läsplatta skulle vara mer underhållande.

Kul mobilreklamen som skapar nytta får konsumenterna att vilja interagera. Efter att ha sett ett interaktivt spel på sin mobil sa en konsument i Filippinerna, "Jag gillar att det är ett spel där man kan vinna riktiga priser. Man kan verkligen ha kul med det, inte bara själv, utan med vänner också."

"Men varumärkena måste inse att folk har högre anseende för mobiltelefonen än något annat medium. Detta för att mobilen är mer personlig, i förhållande till en TV eller PC, och fungerar mer som en förlängning av oss själva. Varumärken som visar respekt för detta unika band kommer att lyckas väl medan de andra snabbt kommer att bli bortvalda", säger Kevin Nelson, Global Telecom Lead hos McCann.

Mobilens sju dödssynder enligt McCann's studie

1.      LUST – Skickar eller mottar ett uttryckligt sexuellt
text-meddelande (sext-meddelande)
•       Mer än 1 av 10 säger att de har någon gång mottagit ett sex-meddelande.

2.      FROSSERI – När mobil-missbruket blir för mycket
•       38 % av oss är toalettpratare (tar med sig telefonen in i badrummet)

3.      GIRIGHET – Olaglig nerladdning
•       29 % av oss erkänner till att de gör detta (49 % i Kina)

4.      LÄTTJA: Sållar bland samtal och undviker meddelanden
•       55 % av oss har med flit ignorerat inkommande samtal

5.      VREDE: Smutsar ner sina meddelanden med $#^&! Ord & "fulheter"
•       2 av 10 använder sig av svordomar och snuskiga ord i sina meddelanden

6.      AVUND: Att döma någon utifrån deras hemskärm
•       55 % erkänner att de dömt andra utifrån deras val av mobilenhet och
40 % erkänner att de dömt någon utifrån deras val av mobiloperatör

7.      HÖGMOD: När man lever i sin egen mobil-bubbla
•       44 % av oss säger att de har rätt att göra vad de vill med sina
mobiler (även om det stör folk i omgivningen)

Linda Myrin

Ämnen i artikeln:

McCann WorldgroupMcCann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.