Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Undersökning: Så spreds #Metoo-rörelsen i Sverige

Publicerad: 6 November 2017, 10:32

Molnet över vilka ord som förekommit mest i sociala medier mellan den 15 oktober och 3 november.

Foto: Meltwater

#Metoo har genererat över 50 000 tweets i Sverige och det är kvinnorna som stått för majoriteten av inläggen i sociala medier. Det visar en undersökning som omvärldsbevakningsföretaget Meltwater tagit fram på uppdrag av Resumé.


Ämnen i artikeln:

Meltwater

MeToo har fått ett enormt genomslag över hela världen under oktober månad. Det land som publicerat flest inlägg i sociala medier är USA. Därefter är det UK, Indien, Kanada och Nederländerna som publicerat mest. Sverige ligger inte långt efter. Hashtagen har engagerat enormt även i Sverige. Även om intresset har mattats av den senaste veckan.

Enligt Meltwaters undersökning har det publicerats över 50 000 inlägg på Twitter med koppling till #metoo fram till fredagen den 3 november. Det ger en räckvidd på 109 miljoner personer. Aftonbladets våldtäktsanklagade skribent Fredrik Virtanen, Anna Book samt influencern Eric Hagberg har synts mest i sociala medier under den senare halvan av oktobermånaden, enligt undersökningen.

64 procent av alla inlägg i sociala medier kring #MeToo har publicerats av kvinnor.

De medier som synts mest i samband med MeToo är Aftonbladet, Expressen samt Svenska Dagbladet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Meltwater

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev