Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Undersökning: Tabbar i terrorbevakningen sänkte förtroendet för medierna

Publicerad: 9 April 2018, 05:48

Allmänhetens förtroende för krisbevakningen skadades av felaktiga uppgifter efter terrordådet i Stockholm, Mark Zuckerberg går "charmkurs" och förbereders sig inför karriärens största utmaning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookPeter WolodarskiTerrorattackMark Zuckerberg

Undersökning: Tabbar i terrorbevakningen sänkte förtroendet för medierna
Felaktiga uppgifter om skottlossningar efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm bidrog till att sänka allmänhetens förtroende för krisrapporteringen. Det slår en ny studie fast. Slutsatsen blir att det kostar att rapportera felaktigheter, även om det inte märks direkt.
– Exemplet visar hur komplext det är. Tänk om det hade varit skottlossning på riktigt? Där tycker jag att man kan fundera över om olika medier ska söka sig olika roller så att vi kan utnyttja mångfalden, i stället för att alla försöker göra samma saker. I dag söker vi oss till kvällstidningarna för att snabbt få veta vad som händer, kanske ska morgontidningarna agera annorlunda och bara publicera säkerställda fakta? säger Lars Truedson, föreståndare vid Institutet för mediestudier, till TT.

Wolodarski: Bättre för många varningar än för få
Dagens Nyheter gick ut med uppgifter om skottlossning vid Fridhemsplan strax efter terrordådet, vilka senare visade sig vara felaktiga. Chefredaktör Peter Wolodarski skriver i en krönika att uppgifterna inte borde ha publicerats, men att även medier med högt ställd ambitionsnivå kommer att begå misstag i sin rapportering.
"Valet mellan att vara snabb och korrekt är i teorin enkelt. Vi vill ha rätt. Men även den som alltid strävar efter att vara korrekt kommer ibland att ha fel. Och den som är överdrivet försiktig riskerar att nonchalera avgörande information" skriver han.

Facebook inför mer transparens kring politisk annonsering
I fredags eftermiddag aviserade Facebook en rad åtgärder för att göra politisk reklam, via riktad reklam på plattformen, mer transparent. Det innefattar bland annat alla sidors kampanjer pågående kommer att redovisas på ett särskilt ställe, oavsett om du befinner dig i målgruppen eller ej. Politisk reklam ska få en särskild uppmärkning och bli sökbar – även längre tillbaka i tiden. Personer som driver sidor med många följare med många följare kommer också behöva bli verifierade, skriver Facebook i ett blogginlägg.

Uppgifter: Mark Zuckerberg går charmkurs inför utfrågning...
I veckan ska Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg frågas ut i den amerikanska kongressen efter Cambridge Analytica-skandalen. Förhöret har beskrivits som hans största utmaning hittills i karriären. Därför har han nu gått en kurs i "ödmjukhet och charm" enligt New York Times. Mark Zuckerberg har även förberetts på vad han ska svara och på vilket sätt han ska framföra sina budskap.

...och stänger av ytterligare företag
Efter skanalden har Facebook stängt av ytterligare två företag från plattformen. Det handlar om företaget Cube You, som via appar samlat på sig namn, telefonnummer, yrken och relationsstatus fråm användarna, skriver CNBC. Även analysföretaget AggregateIQ som samarbetat med Cambridge Analytica har stängts av.

Youtubes nya barnapp innehåller bara kurerat innehåll
Youtube har fått kritik för att barn möts olämpligt och stötande innehåll på plattformen. Därför kommer de inom kort lansera en ny barnapp, rapporterar Buzzfeed. I den nya appen kommer bland annat de föreslagna videorna att väljas ut av människor snarare än algoritmer, vilket skapa en säkrare miljö. Youtube har inte kommenterat uppgifterna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.