Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Undersökning - tv har blivit ett bakgrundsmedium

Publicerad: 2 april 2013, 06:49

Foto: Colourbox

6 av 10 använder en annan enhet då de ser på tv – i gruppen 15-35 år ligger siffran på 84 procent. Ett genomsnittsligt norskt hushåll har idag sex enheter med nätuppkoppling. Det visar en undersökning som har genomförts av Epinion i samarbete med Specific Media.


Ämnen i artikeln:

Kampanje

– Multi-tasking är en utmaning för såväl tv-kanalerna som  annonsörerna, säger Specific Medias landschef André Smedsrud till den  norska branschtidningen Kampanje.

Undersökning omfattar drygt 1 000 personer i åldern 15-74 år.

André Smedsrud menar att tv har blivit ett bakgrundsmedium och i takt med det påverkas uppmärksamheten hos konsumenten.

–  Det är klart att uppmärksamheten försämras. Människan är inte gjord för  att använda  tio plattformar samtidigt, säger André Smedsrud.

Annonsörerna  har en rejäl utmaning framför sig. Medan det tidigare var enkelt att nå  ut till en stor målgrupp via en eller fåtal tv-kanaler är mediebilden  numera så fragmentiserad att man måste nå ut till 4-5 plattformar och  hundratals tv-kanaler.

TV Norges kommersielle direktör, Bjorn  Solvang, ser dock nya möjligheter.

–Den  nya med såkallade "second screens" är att det öppnar för interaktion  med vänner, tv-bolag eller program samtidigt som man tittar på tv, säger  han till Kampanje.
Han tycker dock att det finns en del att önska på området:

–  Vi utnyttjar inte denna potential fullt ut. Tänk dig när din surfplatta  fungerar optimalt. Då blir den en personlig förlängning av det som sker  på tv-skärmen, säger Bjorn Solvang.

Epinion och Specific Medias undersökning genomfördes i januari.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Kampanje

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.