Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Unga väljer internet framför tv

Publicerad: 26 maj 2009, 08:57

Tv  är fortfarande det mediet som har störst räckvidd bland svenskarna. Men bland de som är mellan 15 och 24 år gamla har internet erövrat förstaplatsen.


Internet har högst räckvidd för personer mellan 15 och 24 år. Foto: Andreas Elgstrand

Den årliga undersökningen Mediebarometern från Nordicom visar att internet fortsätter att ta mark i det svenska medielandskapet. Under de senaste fyra åren har andelen som använder internet dagligen ökat från 35 till 68 procent.

Även pensionärerna blir allt flitigare på nätet. Under 2007 använde 29 procent nätet dagligen. Ifjol hade den siffran stigit till 39 procent i åldersgruppen 65 – 79 år.

Men även om det blir allt fler som använder internet skiljer sig användandet både mellan olika åldrar, utbildning  och kön.

Yngre använder internet mer och de är också överrepresenterade när det gäller sociala medier. Det samma gäller högutbildade. Männen använder internet mer än kvinnor. Kvinnor läser däremot böcker betydligt mer än män.

Den ökade internetanvändningen påverkar nyhetsinhämtandet stort. I början av 2000-talet såg 55 procent på tv-nyheterna en vanlig dag. Under 2009 är den siffran nere i 40 procent och då är webb-tv inräknat.

En del av tittarna har valt internet istället. Men där läser man mest korta nyheter för att sedan ta till sig åsikter genom att läsa bloggar. I nätnyheterna får läsaren i högre grad värdera källorna själva, konstateras i rapporten.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.