Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Unilever uppmanar företag att ta ansvar inom influencer marketing

Publicerad: 18 juni 2018, 13:43

Foto: Wikimedia Commons

Unilever vill hindra att det digitala ekosystemet utsätts för bedrägerier. Nu uppmanar man andra företag att vara tydligare och mer transparenta för att öka förtroendet.


Influencer marketing tar en allt större plats i företags marknadsföringsstrategi. Varumärken ser en stor potential att nå ut till konsumenterna via influencers, eftersom de ofta har stor påverkan på sin publik.

I samband med Cannes Lions meddelar nu Keith Weed, marknadschef på Unilever, att företaget fokuserar på att vara mer transparenta, för att förhindra att det digitala ekosystemet utsätts för fejkkonton och bedrägerier. Marknadsförare har idag en begränsad möjlighet att mäta effekterna av influencer marketing och därför riktar sig Unilever till sociala medier-plattformar för att nå ut med tydligare riktlinjer och transparens.

Unilever listar tre punkter som de nya riktlinjerna utgår ifrån:

- Transparens från influencers – Unilever kommer inte arbeta med influencers som köpt sina följare.


- Transparens från varumärken – Unilever kommer inte arbeta med varumärken som köpt sina följare


- Transparens från plattformar – kommer att prioritera kunder som visar på ökad transparens och som aktivt jobbar för att förbättra det digitala ekosystemet

– Det handlar om att städa upp i det digitala ekosystemet genom att göra varumärken och influencers medvetna om användningen av oärliga metoder. Genom att förbättra öppenheten på sociala plattformar hjälper vi varumärken att förbättra sin möjlighet att mäta effekterna av influencer marketing, säger Keith Weed i en kommentar på Unilevers hemsida.

Unilever är en av världens största annonsköpare.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.