Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

United Screens nya mål – 90 miljoner visningar

Publicerad: 6 februari 2014, 08:02

Stina Honkamaa Bergfors, Malte Andreasson.

Mediebolaget United Screens är uppe i nära 50 miljoner visningar i månaden efter att ha dragit igång verksamheten i september förra året. Målet är att nå 90 miljoner visningar i månaden före årsskiftet.


Ämnen i artikeln:

Malte AndreassonStina Honkamaa Bergfors

– Det linjära tittandet har stagnerat, medan Youtube växer med 40-50
procent från år till år. Vi ser ingen stagnering i denna ökningstakt,
säger Stina Honkamaa Bergfors, tidigare Sverige-vd på Google numera vd på United Screens.

Resumé träffar United Screens i dess lokaler i närheten av Humlegården.

TV4-veteranen Malte Andreasson är bolagets programdirektör och
ansvarige utgivare.

Han berättar att han blev tagen på sängen över att intresset var så
stort att hantera upphovsrättsfrågor som rör Youtube.

– Vi räckte upp handen och sade att vi har lösningen och fick en enorm
respons. Vi har faktiskt redan hunnit bygga upp en liten
konsultverksamhet kring det hela, säger Malte Andreasson.

United Screens är starkast i målgruppen 16-49 år och under mötet
plockar man fram statistik som visar att YouTube har fler tittare än
TV3, TV4 och Kanal 5 i målgruppen - strax över 900 000.

– Det innebär att den som köper en reklamfilmskampanj på Youtube kan
få högre räckvidd i den målgruppen än vad man får i en traditionell
tv-kanal, säger Malte Andreasson.

Stina Honkamaa Bergfors uppger att reklaminvesteringarna i det
traditionella TV-mediet, som har funnits under väldigt lång tid, drygt
25 år, uppgår till ca 6 miljarder kronor per år i Sverige och att
reklaminvesteringarna i online video/webb-tv redan är uppe i en halv
miljard - bara efter några år.

United Screens rider på vågen och har dels arbetat hårt med att
utforma sitt annonserbjudande till marknaden, dels skapat olika
partnerupplägg.

Här kan exempelvis nämnas SBS och deras "Vakna med NRJ".

– SBS var extremt tidigt ute och är idag Youtubes största
svenskspråkiga kanal, säger Stina Honkamaa Bergfors.

Hon nämner också att man har arbetat med artister och musikbolag samt
skapar egna program som "Gravid vecka för vecka".

United Screens satsar också hårt på så kallade "Youtubers" - det vill
säga riktiga Youtube-fenomen eller sådana som har en potential att bli
det.

Här är ett exempel hästproffset tillika modebloggaren Nellie Berntsson.

– Hon fanns inte på Youtube innan vi tillsammans med
produktionsbolaget Perfect Day hjälpte henne att komma ut där, säger
Stina Honkamaa Bergfors.


Malte Andreasson berättar att de flesta som använder sig av United
Screens kommer utifrån och vill skapa högre intäkter.

Ett ytterligare exempel är Gustaf Träff, som med sin Youtube-kanal
GTBoard har skapat en extremt populär kanal med bilar som vanliga
dödliga bara kan drömma om.

– Han jobbar med bilar som Koenigsegg, Ferrari och Lamborghini. Vi
talar om modeller i 20-miljonersklassen. Vi hjälper honom med
reklamförsäljning, pr och upphovsrättsliga frågor, säger Malte
Andreasson.

United Screens har också lyckats sälja en TV-version av hans
Youtube-inspelningar till TV2 i Norge och målet är att komma ut till
fler medier.

United Screens har även ett GTBoard-samarbete med Samsung kring deras ultra high definition-apparater , vilka har fyra gånger högre
upplösning än vanlig hd-tv (4K).

– Det är inget problem att blåsa upp bilden på en bioduk, utan
problemet är snarare att kunna visa upp hur snyggt det verkligen är. Här klarar inte traditionell tv av det, medan bilarna blir riktigt
läckra och krispiga på Youtube där vi kan sända i Ultra HD, säger
Malte Andreasson.

Stina Honkamaa Bergfors menar att Samsung får ett unikt tillfälle att
nå ut till early adopters som inte tycker det är några problem att
betala extra för det allra senaste.

– Youtube är den bästa tekniska plattformen och det var också därför
vi satsade på den, säger hon.

Vad finns det egentligen för recept för att bli en Youtube-stjärna?
– Det är inte så enkelt att svara på, men det finns väldigt bra
förutsättningar om man har ett specialområde som man verkligen är bäst
inom. Sedan krävs tålamod och hårt arbete såklart. Det handlar om att
bygga en publik snarare än att leverera till ett media, säger Malte
Andreasson.

Nellie Berntssons program har 150 000-200 000 tittare per vecka.
– Hon är extremt duktig inom ridsport och en förebild för många unga
tjejer. Det matchar en normal tv-kanal i räckvidd i sin särskilda
målgrupp. Hon är ett monster inom sin målgrupp, säger Malte
Andreasson.

Duon ser inga större orosmoln på horisonten, utan det största
problemet är att dygnet inte har 50 timmar.

United Screens går fortfarande med förlust, men det är helt enligt plan.

– Våra mål sätts i publik. Det är betydligt viktigare att vi får igång
vår norska verksamhet än att vi går med vinst i år, säger Malte
Andreasson.

United Screens har sålt slut utrymmet för februari och Telias Halebop
är en av de stora reklamköparna.

United Screens ägs av grundarna och Bonnier, som har en minoritetspost i bolaget.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News