Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Uppdatering på Facebook gav filmkontrakt

Publicerad: 24 juni 2009, 12:05

Tänk på vad du skriver på Facebooks statusrad. Rätt formulerad kan det leda till både bok- och filmkontrakt.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Lisa Hamilton Day

Som om det inte fanns nog med hoppfulla manuskript på bokförlagen och filmidéer på filmbolagen. Talangbyråer och förlag är ständigt på jakt efter idéer som kan knådas om till nästa storsäljare.

Om idéerna sedan produceras i tjattrandet på sociala medier är det bara mycket bättre. Det ger automatisk gratisreklam.

Frågan är vad Lisa Hamilton Day i Los Angeles tänkte när hon uppdaterade sin statusrad på Facebook med det något kryptiska "Lisa Hamilton Day's Pomeranian raided Chinese takeout bag overnight, opened and ate a fortune cookie. Her fortune: You have strong spiritual powers, and you should develop them." – nu tyder mycket på att de här raderna blir både film och bok.

Lisa Hamilton Day är chef på filmbolaget Dreamworks och hennes uppdateringar följs av många höjdare i Hollywood. På Beverly Hills' United Talent Agency och författaragenten Fletcher & Co tycket man att det hon skrev var så intressant att de nu syr ihop en affär med ungdomsböcker om hunden (Pomeranian är en hundras) Charlotte som räddar sin mattes hus.

Och det materialet ska även bearbetas för att bli film.

Hur mycket Facebook-uppdateringen är värd är inte känt. Men, påpekar Defamer, filmen Beverly Hills Chihuahua spelade in 145 miljoner dollar.

Det är inte bara Facebook som förädlar förlagsvärlden. I höst ska amerikanska förlaget It Books ge ut en bok med roliga Twitter-inlägg.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.