Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Uppdrag: Rädda Stampen

Publicerad: 21 Mars 2014, 15:47

Martin Alsander.

Foto: Stampen

Den första april tar Martin Alsander över som vd för Stampen efter Pelle Mattissons ledning – där 500 personer fått lämna sina jobb. – Det känns väldigt naturligt att gå in som koncernchef i det här läget, säger han.


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderPelle MattissonStampen

Resumé skrev tidigare i dag om fackets interna mail, att det är "en yxa istället för en osthyvel" som gäller för Stampens framtid.  

Men Martin Alsander är inte oroad.  

– Jag har en rad frågor att sätta mig in i de närmaste veckorna. Hittills har året gått helt i linje med våra planer, men jag kan inte säga så mycket mer förrän jag sattit mig in i mina arbetsuppgifter, säger han.  

Men hur ska du vända på Stampens ekonomi?
– Det är ni som sagt att vi har en ekonomisk kris, inte vi. Men vi kommer att förändra affärsmodellerna framöver. Och vi kommer att jobba stenhårt för att få allt på plats.  

Du säger att 2014 börjat bra, men kommer det att fortsätta så?
– Ja, vi har nått våra uppsatta mål. Det har gått så bra som det kan så här långt. Men det är klart att det kommer att komma utmaningar framöver. Och exakt hur vi ska tackla dem vill jag återkomma med när jag tillträtt.   

Personalstyrkan har under Pelle Mattisons tid reducerats med 500 personer. Hur ser du på personalfrågan framöver?
– Hur vi effektiviserar våra olika verksamheter kommer att se olika ut. Det är ingenting jag kan svara på nu.

Hur tänker du kring eventuella försäljningar av till exempel Mitti?
– Vi ser kontinuerligt över våra innehav, eftersom vi äger så många verksamheter. Mer än så kan jag inte säga. Men angående Mitti undersöker vi möjligheten till en försäljning. Däremot dementerar jag era uppgifter om att Stampen Media Partner skulle vara till salu.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.