Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 januari 2009, 09:01
Föreningen Sveriges Uppdragspublicister är för många starkt förknippade med kundtidningar. Men nu har föreningen börjat fundera på att bredda medlemsunderlaget.
Ämnen i artikeln:
Sveriges UppdragspublicisterGunilla Holma, vd Sveriges Uppdragspublicister.
Kundtidningsförlagen blir allt bredare i sitt erbjudande. Appelberg startade nyligen Internetredaktörerna, som kombinerar redaktionell kompetens med sökmotorsoptimering. OTW har länge jobbat med tv och blir nu en allt större aktör på nätet och Spoon jobbar med tv tillsammans med systerbolaget Producenterna.
I den här utvecklingen har inte branschorganisationen Sveriges Uppdragspublicister riktigt hängt med. På föreningens hemsida är det fortfarande kundtidningarna som dominerar.
– Vi har bildat två arbetsgrupper för att titta på föreningens framtid. Kommunikationen måste bli tydligare. Våra medlemmar erbjuder redaktionell kompetens som är kanaloberoende, säger vd Gunilla Holma.
Under våren räknar Gunilla Holma med att föreningen har kommit med ett förslag på hur man ska tackla framtiden. Ett scenario är att det blir en betydligt bredare förening som släpper in bolag som jobbar med redaktionellt innehåll i tv och webb.
Föreningen ska också se över webbkategorin i sin tävling Guldbladet. Idag har Sveriges Uppdragspublicister 19 medlemmar.
Tobias Rydergren
Ämnen i artikeln:
Sveriges Uppdragspublicister