Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Uppmanar till annonsbojkott: Kan bli mardröm för tabloiderna

Publicerad: 14 November 2016, 10:17

I helgen stod det klart att danska leksaksjätten Lego drar tillbaka sin annonsering i Daily Mail. Nu väntas även andra tabloider att drabbas när annonsörer följer med i bojkotten.


Ämnen i artikeln:

Daily MailFlyktingkrisenRasismLegoThe Sun

Det var i en tweet under lördagen som Lego bekräftade en överenskommelse med Daily Mail och att de "inte kommer att göra några aktiviteter med tidningen".

Lego säger att de kommit fram till beslutet sedan oroliga föräldrar hört av sig och att varumärken riskerar att svärtas ner av att sammankopplas med tidningar som tagit offentligt ställningstagande i flyktingfrågan.

Men Daily Mail och Lego är troligtvis inte det sista uppbrottet vi ser på den brittiska mediemarknaden.

Kampanjorganisationen "Stop Funding Hate" riktar sig mot några av Storbritanniens största tidningar såsom Daily Mail, The Sun och Daily Express. De anser att tidningarnas bevakning bland migrationsfrågor blivit alltmer aggressiva efter Brexit-folkomröstningen i juni.

Gruppen har nära 184 000 gilla-markeringar och har uttalat att de efter Legos bojkott kommer att sätta press på flera annonsörer att följa samma väg. Bland annat varuhuskedjan John Lewis som sitter på en stor portfölj av annonsörer. I helgen har de dock indikerat att några affärsförbindelser inte kommer att brytas.

Richard Pennycook vd för den brittiska motsvarigheten till Coop säger att pratat med sin kampanjavdelningen om att se över annonseringen inför 2017.

Den brittiske fotbollslegendaren Gary Lineker har ställt sig bakom "Stop Funding Hate"-kampanjen och har också uppmanat chipstillverkaren Walker's att sluta annonsera i The Sun. Gary Lineker, som till vardags är expertkommentator för BBC, har även fungerat som reklamansikte för Walker's.

Kampanjen är det sista den redan så pressade brittiska tidningsindustrin behöver. Analytiker beräknar att annonsintäkterna i print kommer falla med mellan 15 och 20 procent under 2016.

Källor: Financial Times, Campaign Live, Creative Review

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.