Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Uppstickare fick Pridekontrakt

Publicerad: 29 Juli 2008, 13:57

Nystartade The Library har skrivit kontrakt med Europride. Nu ska all hantering, formatanpassning och digital distribution av sponsorernas reklamfilmer visas med hjälp av företagets plattform.


Arbetsytan: det digitala biblioteket i mitten, filmens specifikationer till vänster och mediemottagare till höger.

The Library startade sin verksamhet för nästan exakt ett år sedan men först nu sker lanseringen av företaget. Samtidigt har Europride valt The Librarys mediehantering för festivalens reklamfilmer.

Monir Eriksson, som startade företaget, har jobbat med Pride tidigare och fick då lägga ner enormt mycket tid på att jaga filmer från reklambyråer och postproduktionsbolag. Det var tidskrävande och krångligt. Då kom han på idén med det här företaget där all hantering, lagring och distribution av filmer sker från en plattform, säger Christof von Heincz på The Library.

Hur många filmer från Europride pratar vi om?
– Alla filmer från huvudsponsorerna, det rör sig om ett tjugotal. Sedan kommer de också visas på Second life också.

Vad betalar Europride för det här?
– Det ingår i ett större paket där vi jobbar mot dem och de mot sina sponsorer. I normala fall tar vi 1 200 kronor per överföring av film, säger Christof von Heincz.

Den första september i år blir alla reklamfilmer i tv digitala. Det innebär att tv-kanalerna kommer att sluta hantera band för att enbart jobba med digitalt material. Det är på vågen av den förändringen som The Library vill lansera företaget.
Branschen har länge arbetat med manuell hantering, vilket är kostsamt och ofta krångligt och tidsödande för slutkunden. Med vår plattform flyttas hanteringen närmare slutkunden och ger alla aktörer i produktionsledet en möjlighet att administrera sina filmer helt digitalt. Systemet bygger på att man kan lägga in filmer och formatanpassa dem direkt. Det blir smidigare och minskar risken för dyra extrakostnader för kunden.

Ska ni konkurrera med postproduktionsbolagen?
– Nej, vi kommer att samarbeta med dem. Fast visst, till viss del kommer vi att konkurrera. Men posthusen gör idag så pass mycket mer, det här är bara en liten del av deras verksamhet, säger Christof von Heincz.

Den officiella lanseringen av företaget sker den 1 augusti. Planen är att inleda en global etablering i januari 2009.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.